Annons

Ljusläckage?

Produkter
(logga in för att koppla)

izac

Aktiv medlem
Kan någon säga mig vad det är det blåaktiga i de övre hörnen?
Någon ljusläckage eller sensorfel/brister...?
Uppträder vid längre exponeringar, märks mest från 10-15 sek och uppåt... En aning irriterande dock. :)

Kameran än en Sony a300 om det ger någon ledtråd.
Verkar inte göra någon skillnad på vilket objektiv man använder, vidvinkel eller tele, samma blåa hörn...
 

Bilagor

  • fs.jpg
    fs.jpg
    66.6 KB · Visningar: 402
Det skulle kunna vara ljusläckage genom sökaren kanske?

Jag har aldrig sett något liknande, men jag vet att det förekommer. Å andra sidan undrar jag vad som skulle lysa så starkt där.

Du borde ha fått med en liten plastbit att sätta över sökaren om inte kan du testa att sätta eltejp över sökaren och ta en exponering.
 
Du borde ha fått med en liten plastbit att sätta över sökaren om inte kan du testa att sätta eltejp över sökaren och ta en exponering.

Tackar för svaret!
Jag hade dock uteslutit "sökar-läckage" redan, då spegeln ju borde täppa till... Men å andra sidan kan det ju läcka på fler ställen... :)

Ska iaf testa med tejp, så ser vi!
 
Jag tror att det är en effekt av att "något" i kameran (processorn? batteriet?) blir varmt under långa exponeringar. Denna värme sprider sig till till sensorns ena hörn.
 
Tackar för svaret!
Jag hade dock uteslutit "sökar-läckage" redan, då spegeln ju borde täppa till... Men å andra sidan kan det ju läcka på fler ställen... :)

Ska iaf testa med tejp, så ser vi!

Fast om spegeln ska täppa till så borde det vara onödigt med olika former av stäng anordningar vid sökaren. Ett flertal analoga kameror har en spak brevid sökaren som man trycker till och hindrar ljusläckage vid längre exponeringar då inte ögat är där och på min sambos Canon 500D finns ett plastlock för samma sak, enligt manualen.
 
finns ett plastlock för samma sak, enligt manualen.

Vill minnas att det kanske kom med ett plastlock även till min kamera... dock ej säker, men det verkar nog vara "värme"-relaterat från något, mina färgade hörn, tydligen:


Det verkar troligt, tackar för den!

Sen kan man ju prova att slå igång brusreduceringen och se om det, förmodligen, försvinner. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.