Annons

ljusläckage pentax 67

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Hej!
Finns det någon därute som har erfarenhet av Pentax 67:eek:r? Har en som jag har haft problem med och fick servad och lagad på Fotoflod i våras. Har sedan dess fungerat utmärkt. Har dessvärre inte hunnit köra mer än en fyra fem rullar med den och när jag nu hämtade senaste rullen så var det ljusskador på neggen. Affären skyller alltid på kameran så att diskutera där är helt meningslöst. Jag tvivlar dock på att det är kameran som stular igen. Det är för det första ett nytt fenomen med en tydlig ljusskada i kanten på tredje negativet. Det ser grönt ut på negget och blir rött på bilden, Det ligger precis i kanten och kanske 1 mm in på negget. Har också blildats en slöja i ovankant på intilliggande neg. Tyvärr har jag ingen möjlighet att skanna in skiten idag utan får beskriva i stället. Om jag fattar det rätt så är det antingen två läckage där den ena är i kanten av negget ( i vänsterkant på den färdiga kopian) och skulle möjligen kunna tyda på att strul med slutaren, den andra ligger, slöjan, är placerad ca kl. 2 på bliden och skulle väl innebära ett läckage kl. 8 i kameran om nu blidplanet hade varit runt och inte rektangulärt.

förutom min starkaste misstanke om att det är ett misstag i hanteringen i samband med framkallningen så kan jag tänka mig följande:
1. min usla trådutlösare som man ibland får dra tillbaka eftersom den fastnat med det lila stiftet ute.(detta hände när jag tog rullen)
2.ljusläckage via "skorstenen" eftersom jag med lite experimenterande upptäckte att det kan läcka genom denna (om man trycker ner en ficklampa och lyser rakt in i kameran med förstoringskglaset uppfällt)

Det bör också sägas att kameran laddades, stoppades i väskan och bilderna som togs var nattbilder.sedan är har filmen legat i kameran, i stängd väska till jag plockade ut den och lämnade in den. Risken för att den skulle ha utsatts för några extrema ljuspåfrestningar är minimala.

Det jag har gjort nu är att skicka neggen till ett bättre labb för att förhoppningsvis få ett tips om vad det är för skada och sedan får jag väl låta kameran gå lite för att kolla om det hela upprepas.

Min fråga är om det finns någon som har några tips på hur man kan testa kameran på ett enkelt sätt och om det möjligen finns någon som har liknande erfarenheter.

Hoppas på hjälp.

Oftast tror jag att kameran är oskyldig, filmen kan skadas vid hantering vid uttag/laddning, bakstycket öppnas av misstag och sen har vi labbet, även i fabriken kan en skada inträffa. Om kameran läcker "framifrån" så skadas bildytan inte kanten, om det är mycket kraftigt ljusinsläpp kan även kanten drabbas. Hoppas du visar bilden.

Tack för ditt svar. Kanske hinner jag skanna bilden i helgen så du får se men när jag tittar på skadan så ser det ut som om jag av misstag skulle ha öppnat kameran och fått en tydlig skada i kanten av ett negg och att ljuset sedan hade slöjat de närmaste neggen. Avståndet mellan slöjorna kan man tänka sig stämmer med hur långt det är ett varv runt spolen. Jag tror dock att jag är oskyldig till att ha öppnat kameran eftersom luckan kräver att man flyttar spärren och sedan får ett bra grepp om den minimala kanten för att få upp den. Det var dessutom en ny rulle som togs under samma kväll så den har inte legat i kameran då möjligen små finurliga barn skulle kunnat varit framme.

Ljusskadan är som jag skrivit tidigare röd och det finns fortfarande teckning i de ljusskadade detaljerna. Rent amatörmässigt så börjar man ju fundera på det ljus som fanns under kvällen, gatubelysning, och om det kan åstadkomma röda ljusskador. Borde inte de bli vita?

Att det blir något knas med en rulle är ju inte hela världen utan det som oroar mig en smula är det faktum att kameran är nyservad och kollad på alla sätt och vis eftersom den läckte ljus tidigare. Är det kameran så har den pajat på nytt och på ett nytt sätt. sådant kan ju hända men vi snackar om en Pentax 67:a, det är superkvalitet och en riktig pansarvagn. Det är det som gör mig en smula skeptisk.

Det är väldigt lätt att få ljusläckage på 120-film i rullar. Om inte skyddspapperet är riktigt tajt och hårt rullat kan ljus komma in i kanterna. Har själv råkat ut för det någon gång med Efke-film och nu även med Forte-film som jag provat. Det gäller att den inte "rullar upp sig" när det släpper från den första spolen och att motstånd finns när man rullar fram. Kodak-film har alltid funkat bra även när jag fotat med toycameras som inte har motstånd alls. Det kan då behövas att man trycker in en liten kartongbit som klämmer åt hela tiden. Fast med Fortes film hjälpte det inte, den rullade upp sig väldigt lätt och med den filmen får man inte rulla in filmen helt på upptagningsspolen utan sluta precis innan och då ta ut filmen. Fast med proffskameror som Pentax 6x7 ska det väl inte vara sådana problem?

Nej, det är inga sådan problem. Däremot är ju 120 film lite bångstyrig när man släpper den lös. har ibland haft uppenbara problem med att få den på spolen när jag har framkallat själv så jag kan mycket väl tänka mig att det är någon på labbet som inte är så van som har gjort ett misstag. Gjorde dessutom en jämförelse med denna rullen och en annan som är framkallad på proffslabb och det visade sig att den som är framkallad i minilabb är exponerad i slutet d v s där tejpen sitter. Det är den inte på de rullar som kommer från "proffsen" där är den lika oexponerad som de man kör hemma i mörkrummet. Tror att det ligger en hund begraven i hanteringen, kanske en hel kennel.

Har nu fått svar från proffslabbet och det var som jag trodde. En miss i hanteringen i minilabbet. Har kört tre testrullar under varierande ljusförhållanden och de har inte tillstymmelse till ljusskador. Däåremot säger proffslabbet att det med största sannolikhet rör sig om strul i minilabbet när de har hanterat filmen. Gissa om det känns skönt att min pärla till tegelsten är frisk och redo att ge sig ut på nya äventyr. Det blir till att framkalla på Klarinders i fortsättningen.

Proffslabbet

Nu har ju faktiskt proffslabbet ett egenintresse i att säga att ett annat labb har sjabblat.
Jag misstror dom inte men en intressekonflikt finns.

Har du tillgång till ett MÖRKT rum så kan du ju soppa själv, inte så svårt men tll laddningen i framkallningsdosan måste du ha en mörkrumssäck eller ett riktigt mörkt rum.

Jag har aldrig fått något ljusläckage på en 120 film o har säkerligen haft minst 1000 st framkallade.
Det labben brukar gilla är att man viker fliken en gång innan man klistrar ihop den för annars kan dom ha problem att ladda filmen i labbet.

Enda gången som det blivit fel var när dom inte märkte att det var 220 film(längre) o inte 120 film då blev rätt många bilder skadade som tur var var det rätt rulle som gick åt skogen.

Nej, det är klart så att man inte säkert kan veta vad som hänt men kameran är nyservad eftersom den hade ett annat läckage i våras. Minilabbet har tidigare lyckats åstadkomma veck på neggen och rullar som har varit repade längs med hela rullen. När man påpekar någonting så är det alltid fel på kameran eller när man har satt i respektive tagit ur rullarna. Det är naturligtvis svårt att veta var skadorna uppkommer men det märkliga är att det är bara de negg som lämnas in på minilabbet som visar på olika typer av skador. Det var det som gjorde mig en aning skeptisk.

Den skada jag hade tidigare visade sig såväl på de rullar jag framkallar själv och de som lämnades in så här var det inget snack om saken, kameran läckte ljus.Sedan servicen har kameran fungerat alldeles ypperligt tills nu när jag sätter i en rulle, ger mig ut och tar lite nattbilder och sedan hem och plockar ut rullen. Då är där en ljusskada på tredje negget.

Antingen är dom klantskallar på ditt labb för jag har som sagt var aldrig råkat ut för dom problemen du har.Sist när jag lagade pentax kameran 67 så hade pentax 2 fasta priser som jämförbart med Hasselblads service priser är billigt.
Skicka in kameran till pentax får dom kolla upp den.

Dom som servade din kamera var det pentax i uppsala?

Nej, den är servad på Foto-Flod i Johanneshov. Nu har jag ingen erfarenhet av andra ställen att serva Pentax på men jag vände mig dit efter rekomendationer från Kamerateknik i Malmö och fick ett alldeles lysande bemötande och de tog mina bekymmer på allvar. Prismässigt hamnade jag något under Pentax men Pentax har fördelen att de verkar ha fasta priser. Jag spelade högt och körde på löpande räkning.

Har som sagt ingen erfarenhet av Pentax egen service men det spelar ingen större roll eftersom de problem jag har haft nu är av en ny karaktär och i så fall skulle tyda på ett nytt problem. Jag tror att det är som du säger att de har klantat sig på mitt labb. Det är inte många 120 rullar de får in på en vecka och det är klart lätt hänt att det strular till sig.

Om jag har fel och det trots allt är kameran ska jag fundera på om jag ska skicka den till Pentax för en genomgång. Det är ju synd att skippa en sådan fantastisk kamera för att den börjar bli sliten.

Jens C Hilner

Hejsan,

Vi tycker det är lite sorgligt att ni använder proffslabbets namn på det här sättet. Jag gissar att det företag du pratar om heter något mer än just Proffslabbet? eller? Ni kan iallafall nämna vilken stad det gäller så vi slipper förklara oss hela tiden. Den här diskussionen kommer högt upp på google och förstör en hel del för oss. Vi har domänen proffslabbet..se och vi har ingenting med denna händelse att göra. Tacksam om ni tar bort tråden så är det lite lättare för oss att starta upp vår sida med rättvist bemötande.

Tack på förhand
Jens C Hilner
[email protected]
0762-142730

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar