Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusläckage Magasin A12...

Produkter
(logga in för att koppla)

Görant

Aktiv medlem
Fick lära mig idag att kolla, med magasinet ur, utan film och med plåten borta - att inget ljus läcker igenom den filtklädda springan i H-bladmagasinet. Naturligtvis gjorde det det på ett av mina 2 magasin. Lite,lite i ena kanten...
Fråga: ,Finns det något knep att få det tätt (rugga upp..?? eller). För det går väl inte att köra med magasinet? Har gjort det (2 rullar) men har inte sett ngt ströljus i.o.f.s.

Fick ocså lära mig att man inte skall ha täckplåten i, i onödan p.g.a. dett fenomen.

Någon som vet om detta?

/Göran
 
Det är bara att byta tätning. Kostar 20 kr hos Hasselblad och tar fem minuter att byta.

Har iofs aldrig gjort det på ett bladarmagasin men eftersom tätningen passar så torde uppbyggnaden vara likadan som på min Kiev. Jag använder alltså tätningar från Hasselblad till dessa.
 
Tack för tipsen. Var på LP-foto idag och fick veta att
1. Dom kunde byta "filt" för 350 spänn.
2. Jag kan köpa tätningen från ProFoto a` 50 spänn. Så Jag ringer dom och hör om jag kan få köpa ett ex.
/Göran
 
Gå till Profoto och snacka med dom lite så byter dom den åt dig också. Väldiga trevliga grabbar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.