Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljuskälla

Produkter
(logga in för att koppla)

swingkid82

Ny medlem
Hej!

Nybörjare på fotografering och i behov av lite tips.

Vid porträttfotografering, vad kan man använda för ljuskälla?! Tänker ett svartvitt foto med mörk bakgrund men med upplyst ansikte?

Även om man ska foto en "pryl", där bara den är upplyst mot svart bakgrund, hur gör man lättast!?

Tacksam för svar!

Mvh
Tobias

Hej!

Nybörjare på fotografering och i behov av lite tips.

Vid porträttfotografering, vad kan man använda för ljuskälla?! Tänker ett svartvitt foto med mörk bakgrund men med upplyst ansikte?

Även om man ska foto en "pryl", där bara den är upplyst mot svart bakgrund, hur gör man lättast!?

Tacksam för svar!

Mvh
Tobias

*trumvirvel* En blixt!

Eller missförstod jag nånting här?

HA HA HA... du missförstod säkert ingenting alls. En riktigt nybörjarfråga med andra ord, trodde inte det var så enkelt!

Men hur får man till et så naturligt ljus då med blixten? i min värld blir allt med blixt konstigt!? fast kanske iten i svart/vitt? hmm...

Den mörka bakgrunden? En svart vägg?? haha...

HA HA HA... du missförstod säkert ingenting alls. En riktigt nybörjarfråga med andra ord, trodde inte det var så enkelt!

Men hur får man till et så naturligt ljus då med blixten? i min värld blir allt med blixt konstigt!? fast kanske iten i svart/vitt? hmm...

Den mörka bakgrunden? En svart vägg?? haha...

Diffusera ("göra ljuset mjukare") ljuset genom tex att köra blixten genom ett vitt paraply, eller en softbox. Ett annat sätt är att studsa ljuset i taket eller mot en vägg.

Om du vill att bara prylen ska vara upplyst behöver du koncentrera ljuset på den, med tex en snoot eller ett raster du fäster på blixten.

Som sagt: Du kan göra ljuset lite diffusare genom att studs det i en vägg eller ett tak. Om du tar bilden utomhus på kvällen så får du den svarta bakgrund du söker. Helst bör du ha en separat blixt som inte sitter på kameran då kan du hålla den i din utsträckta arm så att ljuset träffar lite från sidan.

...
Men hur får man till et så naturligt ljus då med blixten? i min värld blir allt med blixt konstigt!? ...
"Konstiga blixtbilder" är oftast lika med dåliga blixtbilder, tagna med blixten monterad i kamerans blixtsko och pekande rakt på objektet.

Diffusering av något slag, dvs. öka den lysande ytan, rikta ljuset så att det faller lite mer från sidan och eventuellt reflejtera tillbaka det som "spiller över" - eller sätta dit en blixt till, brukar vara framgångsrika vägar till bättre blixtbilder.

Träna-träna-träna är en lärorik strategi, men inledningsvis mycket frustrerande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar