Annons

Ljusfråga: bländare & blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Om en blixt har ledtal 80 (1 m och normalreflektor) och kan ställas ned till 1/32 (fem steg), vad får man då för bländare vid 1 m och minsta effekt på blixten (dvs 1/32)?

Ledtal/avstånd = bländare

Blir ledtalet vid minsta effekt 80/32 = 2,5?

Bländaren i så fall 2,5/1 = f/2,5?

Eller tänker jag fel? Blir bländaren istället ca. f/16 vid minsta effekt eftersom fem stegs minskning från ca. f/90 (ledtal 80 ger ju f/80 vid 1 m) blir ca. f/16 enligt bländarserien nedan:

f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32, f/45, f/64, f/90, f/128

Nu har jag snurrat in mig igen ...

Tacksam för råd om hur matematiken fungerar här!

J. S-g. skrev:
Hej!

Om en blixt har ledtal 80 (1 m och normalreflektor) och kan ställas ned till 1/32 (fem steg), vad får man då för bländare vid 1 m och minsta effekt på blixten (dvs 1/32)?

Ledtal/avstånd = bländare

Blir ledtalet vid minsta effekt 80/32 = 2,5?

Bländaren i så fall 2,5/1 = f/2,5?

Eller tänker jag fel? Blir bländaren istället ca. f/16 vid minsta effekt eftersom fem stegs minskning från ca. f/90 (ledtal 80 ger ju f/80 vid 1 m) blir ca. f/16 enligt bländarserien nedan:

f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22, f/32, f/45, f/64, f/90, f/128

Nu har jag snurrat in mig igen ...

Tacksam för råd om hur matematiken fungerar här!

En del beroenden är LINJÄRA, en del är KVADRATISKA.

Ljuset (belysningen, noga räknat) avtar kvadratiskt med avstånd.

Mängden ljus in genom bländaröppningen avtar kvadratiskt med bländartalet, vilket är samma sak som att det avtar linjärt med bländaröppningens area.

Mängden ljus ut från blixten ökar med kvadraten på ledtalet, vilket är samma sak som att ledtalet ökar med kvadratroten ur ljusmängden.

Ledtal/avstånd = bländartal
gäller alltså därför att de "avstånd" och "bländartal" har kvadratiska beroenden som tar ut varandra.

I ditt fall:
Ledtalet blir 80 / sqrt(32) = 14
På en meters avstånd, välj bländare
Ledtal/avstånd = bländartal
14 / 1.0 = 14

Edit: Glöm inte heller att ledtalet beror även på ISO-inställning och eventuell koncentration av blixtljuset (="blixtzoom") :)

Tack för hjälpen, Bengt!

Om jag ljussätter ett porträtt med en softbox på en meter avstånd och softboxen äter ung. ett bländarsteg av ljuset från blixten (på lägsta effekt, dvs 1/32), så hamnar jag på bländare f/8 till f/11 med andra ord.

Ganska bra för porträtt med mellanformat, som jag tänker mig. Men ibland kan jag ju vilja komma ned till f/4 (köra med CFi 180/4 helt öppet). Och då blir det lite tajt: då måste jag strypa blixten med ND-film upp till tre steg.

J. S-g. skrev:
då måste jag strypa blixten med ND-film upp till tre steg.
Eller strypa objektivet med ND-filter.

Om softboxen är jättestor jämfört med avståndet softbox-motiv bör man kanske komma ihåg att ljuset från en "stor" ljuskälla inte alls avtar med kvadraten på avståndet:

Belysningen från ett oändligt långt lysrör avtar linjärt med avståndet.

Belysningen från en oändligt stor lysande plan yta avtar inte alls.

Strypa på objektivet ger mörk sökarbild. Det tror jag inte jag kan fixa, tyvärr. Inte med MF-objektiv som har f/4 som helt öppet.

Alltså: det krävs en mindre kraftig blixt till det här ändamålet.

Men samtidigt vill jag ju ha kräm till stora skärpedjup - eller annan användning.

Man kan inte ha kakan och äta den, jag vet ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar