Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusförhållanden i tex ridhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Tog med min kamera igår när jag följde med min tjej till hennes ridlektion i luleå, jag satte mig på läktaren och skulle ta lite bilder när dom hade lektion.

Men hur jag än bar mig åt blev bilderna i princip KOLSVARTA, nån liten kontur här och där, fast jag tyckte det var ganska upplyst så blev det så? Det var många lysrör som skötte upplysningen.

Kameran jag har är en nikon D100 och jag provade med alla mina 3 objektiv och det var ingen märkbar skillnad (allt från 18-70 till 75-240)

Jag testade att sätta kameran i autoläge (kör slutarprioritering annars) och då ville kameran ha 2 SEKUNDER i slutartid innan den blev nöjd, och det säger ju sig själv att det inte är möjligt =)

Jag visste inte om man fick använda blixt där (vet inget om hur hästar reagerar) så jag vågade inte, alltså körde jag aldrig med blixt.

Är det stor skillnad på ljus och ljus? för när jag var ute blev det som vanligt, FAST jag tyckte det var rejält ljus i själva ridhallen.

Vad kan man göra? provade med iso 1600 tom, men blev ingen höjdare. Jag satte mig ner på plats och läste instruktionsboken om det var nån inställning jag gjort fel osv, men kom inte fram till nått?

Fasen va svårt det var =)

Tacksam för tipps =)

(vet inte om jag skrev i rätt forum)

Markus

Ridhus är väldigt mörka (jämfört med dagsljus en solig dag) och det gäller alla ridhus jag besökt, har dock inte varit i luleå. Ögat är dock helt fenomenalt på att anpassa sig till den ljusnivå som finns i ridhusen och vi upplever det som just ljust medan kamerans ljusmätare är mer verklighetsförankrad och korrekt visar en mycket lång exponering. Angående blixtar i ridhus tror jag inte det borde vara någon fara, däggdjur brukar inte reagera nämnvärt på kraftiga, korta ljusblixtar, men jag skulle nog ändå undvika det.

Det går ju o köra iso 1600 och sedan konvertera bilden till svartvitt, kan bli riktigt fint pseudo-korn i bilden om man trixar lite.

Loke skrev:
Ridhus är väldigt mörka (jämfört med dagsljus en solig dag) och det gäller alla ridhus jag besökt, har dock inte varit i luleå. Ögat är dock helt fenomenalt på att anpassa sig till den ljusnivå som finns i ridhusen och vi upplever det som just ljust medan kamerans ljusmätare är mer verklighetsförankrad och korrekt visar en mycket lång exponering. Angående blixtar i ridhus tror jag inte det borde vara någon fara, däggdjur brukar inte reagera nämnvärt på kraftiga, korta ljusblixtar, men jag skulle nog ändå undvika det.

Det går ju o köra iso 1600 och sedan konvertera bilden till svartvitt, kan bli riktigt fint pseudo-korn i bilden om man trixar lite.

Så det är våra ögon som är så bra att dom luras =) för det känns ju som att det är ljust när man är på plats.

Jag får prova att experimentera lite, vi tog lite bilder utomhus igår istället.

Så det är igentligen ett "hopplöst" ställe att fota på då antar jag

Du gjorde rätt i att inte använda blixten. Hästen kan ju bli rädd och kasta av ryttaren om inte ryttaren vet om vad som skall hända i förväg.

Men fråga nästa gång ryttaren så får du säkert ett positivt svar på om det är lämpligt eller inte.

Prova/låna en fast ljusstark optik till nästa gg.

Dåligt ljus är dåligt ljus och inomhusfoto kan vara en tuff historia eftersom ljuset ofta är "lummigt" och lite sotmörkt.
Ljussättning, blixt, högre iso-värde och snabba tider men kanske framför allt ljuskänsliga linser är egenskaper som kan hjälpa vid sådana tillfälle.

Ett 85/1.2L kanske skulle räddat din dag? ;)

neliw skrev:
Dåligt ljus är dåligt ljus och inomhusfoto kan vara en tuff historia eftersom ljuset ofta är "lummigt" och lite sotmörkt.
Ljussättning, blixt, högre iso-värde och snabba tider men kanske framför allt ljuskänsliga linser är egenskaper som kan hjälpa vid sådana tillfälle.

Ett 85/1.2L kanske skulle räddat din dag? ;)

hög iso har jag provat eftersom jag körde med 1600, blixt vågar jag inte då jag inte vet hur hästarna reagerar.

Vad menar du med ljussättning? lite klurigt i ett ridhus under en ridlektion.

Det är nog ljuskänsliga linser som gäller då jag antar att mina inte är så speciellt ljuskänsliga? Ett av objektiven jag provade var iaf Tamron AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF som ska vara ett bra objektiv iaf =)

Markus

sukram skrev:
Tamron AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF som ska vara ett bra objektiv iaf =)

På full bländaröppning och med 1600 ISO borde du komma upp i 1/30 när häst och ryttare befinner sig rakt under ett lysrör.

Ett ljusstarkare objektiv, säg med största bländare 1,4 brukar räcka i ridhus och ge uppåt 1/100. Fast man får ju ta många bilder för att hitta rätt rörelseoskärpa, alltså bildmässigt sudd.

Annars kan man ju koncentrera sig på silhuetter. Se om du kan få ställa upp dörrarna till ridhuset och placera dig själv med teleobjektivet så att du kan fånga hästarna precis när de framstår mot den kritvita bakgrunden. Då behöver du inte ens några 1600 ISO för att komma upp i tillräckliga slutartider.

Manuell exponering måste du använda. Mät mot ljuset utanför dörren och öka ett par bländarsteg.

sukram skrev:
Hej!

Tog med min kamera igår när jag följde med min tjej till hennes ridlektion i luleå, jag satte mig på läktaren och skulle ta lite bilder när dom hade lektion.

Vad kan man göra? provade med iso 1600 tom, men blev ingen höjdare. Jag satte mig ner på plats och läste instruktionsboken om det var nån inställning jag gjort fel osv, men kom inte fram till nått?

Fasen va svårt det var =)

Tacksam för tipps =)

(vet inte om jag skrev i rätt forum)

Markus
Har plåtat ridsport rätt så länge nu, har aldrig haft problem varken inne eller ute. Manuell exponering, 1/60-125 F: 2.0 eller 2,8 400 iso. Blixt när det behövs, t ex för att frysa en häst över hindret. Brukar för det mesta befinna mig på banan, brevid något hinder eller dylikt.
Att hästarna reagerar på blixt har jag inte märkt än, men det kanske är de allra värsta/nervösaste trav och hopphästarna i så fall. Har blixtrat på både Baryard och Peter Ericsson och deras hästar är väl top of the top?
Lysrören ger bra ljus, om du balanserar kameran för dom. Använder en D1:a!

Ilkka

Re: Re: Ljusförhållanden i tex ridhus?

Finland skrev:
Har plåtat ridsport rätt så länge nu, har aldrig haft problem varken inne eller ute. Manuell exponering, 1/60-125 F: 2.0 eller 2,8 400 iso. Blixt när det behövs, t ex för att frysa en häst över hindret. Brukar för det mesta befinna mig på banan, brevid något hinder eller dylikt.
Att hästarna reagerar på blixt har jag inte märkt än, men det kanske är de allra värsta/nervösaste trav och hopphästarna i så fall. Har blixtrat på både Baryard och Peter Ericsson och deras hästar är väl top of the top?
Lysrören ger bra ljus, om du balanserar kameran för dom. Använder en D1:a!

Ilkka

Nu är det väl lite lurigt att jämföra ridskolehästar med världseliten när det gäller vana att reagera för blixt osv.

Och antar att den nivån du befinner dig på är kanske lite bättre upplyst och mer "proffsig" än detta ridhuset i luleå kanske.

Att du inte har problem ute är väl inte sådär jättekonstigt heller =)

Markus

Vilka lyxridhus du måste plåta i Ilkka. De där värdena är ungefär vad vi får i våra sporthallar här ute i stockholmsförorterna.

Och de är mycket ljusare än ridhusen.

Fast det är klart att ljusförhållandena är annorlunda vid stora tävlingar på elitnivå.

Hej!

Hästar är en av de saker som ofta hamnar framför min lins, då det finns några stycken i familjen. Inomhus i ridhus är ingen lek, det är helt sant, men det hjälper som många andra påpekat med ljusstark optik, höga ISO och Neat Image.

Tyvärr kan jag inte lägga upp något exempel i mitt album och här måste ju bilderna vara så tokkomprimerade för att få plats.

Angående blixt så är det ovanligt att dom reagerar faktiskt men jag skulle ändå fråga ryttaren innan jag smäller av en i ansiktet på en häst, speciellt vid tävling.

Igårkväll var dte dax igen, jag följde med tjejen till ridlektionen och satt på läktaren.
Jag blir väldigt fundersam kring det där med ljus, för igår hade dom porten öppen (en port på ett ridhus som är sketastort) men då gick det helt plötsligt att fota! alltså ljuset som kom in genom porten (mulet ute) räckte tydligen för att kunna ta bildre i hela ridhuset.

Hade ingen aning att människan och kameran såg ljus på så olika sätt, för när det var bara (BARA.. det är inga andra fönster på hela ridhuset) lysrören så gick det inte ALLS.. men nu när porten stod öppen på ena kortsidan så vipps gick det.

Nåja, tänkte väl mest säga det bara =)

Det där med ljus är verkligen en svår bit

Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar