Annons

Ljusfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Tänkte använda ett fast ljus. Problem, fästet i lamprackarn är ett hål i en låsbar bygel. Hålet ser ut att ha en diameter på 10mm (säkert 3/8" bara för att jävlas). Jag har bara "vanliga" klena studioljusstativ med 16 mm spigot. Det jag skulle behöva är alltså ett rör med en låsskruv, med ett 16 mm höl i ena änden och ett gängat M10 eller gängat 3/8" höl i andra ändan. Samt motsv. skruv för att låsa fast bygeln. Så, vad heter en sån?

Jag har hittat en 28mm tv-spigot reducerare som skulle funka, men den var fasligt dyr, som saker som säljs till tv- och filmvärlden alltid är.

Fulmeka skulle man kunna göra men då måste jag ta mig in till wiberger (som säkert har semester) för att köpa ett stjärnvred med gängad tapp, sen måste jag hitta ett rör med ID 16mm och lämplig godstjocklek, hitta nån med en lämplig borrpress, sen nån annan med svets etc etc. Det blir meckigare.

Om det är en vanlig armatur (alltså inget som är special för fotoändamål) så är det en standard armaturgänga M10x1 (en metrisk fingänga alltså). Det är standard sedan 30 -talet tror jag.
Om det är någon fotoarmatur så kan det vara W3/8", dvs den grova stativgängan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar