ANNONS
Annons

ljusbortfall med paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Hej!

Har en lite underlig fråga. Håller på och snickrar på en liten hemmastudio och undrar hur mycket ljus ett paraply slukar (ung.). Dvs hur stort är ljusbortfallet i följande fall:

slaget genom vitt paraply
studsat mot vitt paraply
studsat mot silverparaply

jämfört med en blixt riktad direkt mot motivet? Jag förstår att frågan är "omöjlig" att svara exakt på (paraplystorlek, utlysningsvinkel osv osv i evighet, amen), men om ni tillåter er att spekulera. Jag har ingen separat ljusmätare f.t. och tänkte köpa paraplyer i dagarna. Jag behöver lite hjälp med riktvärden för att inte slösa för mycket film vid första testet.

Tack på förhand alla!

Tror helt enkelt inte att det finns något svar på din fråga, det blir så vansinnigt hypotetiskt.
En ljusmätare är nödvändig om du använder blixtar.

Vi får väl hoppas att jag har fel och att någon kan hjälpa dig.

Petsan skrev:
Hej!

Har en lite underlig fråga. Håller på och snickrar på en liten hemmastudio och undrar hur mycket ljus ett paraply slukar (ung.). Dvs hur stort är ljusbortfallet i följande fall:

slaget genom vitt paraply
studsat mot vitt paraply
studsat mot silverparaply

jämfört med en blixt riktad direkt mot motivet? Jag förstår att frågan är "omöjlig" att svara exakt på (paraplystorlek, utlysningsvinkel osv osv i evighet, amen), men om ni tillåter er att spekulera. Jag har ingen separat ljusmätare f.t. och tänkte köpa paraplyer i dagarna. Jag behöver lite hjälp med riktvärden för att inte slösa för mycket film vid första testet.

Tack på förhand alla!

ljusmätare är nödvändigt om du inte har digitalkamera så du kan kika iefterhand

skriv också upp hur du ljussat osv och alla värden.

Som sagt, det går nog inte att ge ett konkret svar på den frågan. Olika från blixt till blixt och parraply till parraply osv.

Det är ju extremt enkelt att testa med en ljusmätare i studion,,,

Mvh Niclas,

Vill nog vända på din frågeställning även om jag förstår vad du menar.

Anledning till att använda paraply är att styra ljusets egenskaper.

Du får ju vissa negativa egenskaper såsom minskad styrka.
Använder du blixt inomhus är det ofta problem att få låga effekter om man har en liten studielokal att tillgå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar