Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusbord och lupp att starta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänkte börja rama dia själv och inser att jag behöver ljusbord samt lupp.

Klarar man sig med det största av Gepe Slimlight 20x30? Vill kunna jämföra bilder ur en serie om upp till 10 bilder. Har dessutom ont om plats i min lilla 1:a. Är det något ljusbord av icke slim-modell som kan vara lika billigt? (Max 1000kr).

Vad är lämplig lupp för att sortera ut i första gallringen då jag normalt slänger ca hälften av bilderna? Har sett många från 1000kr och uppåt men finns det någon billigare att börja med. Vad är lämplig förstorning? Är det bättre skärpa i en 4x än en 8x för samma peng eller vad skall man tänka på generellt?

Tacksam för lite vägledning då jag ej funnit så mycket recensioner i ämnet.

/DF

20x30 låter som en ganska lagom storlek tycker jag. Då kan du ju se i princip en hel plastficka på en gång.

Som budgetalternativ på luppfronten tycker jag att Nikons/Peaks snikvariant av 8x ger hyggligt resultat. Den kostar 200-300 kr.

Jag kan egentligen bara prata för de grejor jag själv använder mig av.

Ljusbordet jag har är just Gepes största "Slimlight". Det fungerar mycket bra och är också väldigt smidigt. Det finns tillräckligt med plats för att kunna jämföra en serie med 10 ramade diabilder.

När det gäller lupp så använder jag mig av en som heter "Pentax Photo Lupe 5.5x". Priset ligger kring 1000-lappen om du köper den över nätet. Jag tycker den fungerar väl för att få en översikt/första granskning då den täcker en hel diabild. För att studera detaljer och skärpa bör man ha en lupp med högre förstoring.

Nikon har en prisvärd lupp för runt 300:- som lämpar sig för detaljgranskning. Jag har inte testat den själv, men har förstått att många tycker den duger alldeles utmärkt.

Jag kör med Gepe 2002 och nikonluppen. Man får plats med 6 dia på bordet. Ljuset är väldigt jämt och jag är supernöjd. Ett större vore kanske fint men detta tar lite plats och duger gott åt mig. Har inte prövat så många luppar men nikonluppen funkar bra tycker jag, speciellt till det priset.

Funderar på att kompletera med en 4x för snabbgranskning.

/Jacob

Finns ingen anledning att lägga lusentappar på lupp,köp ett begagnat objektiv 85-90 mm till en diaprojektor eller en dito hel maskin på någon loppis..funkar hur bra som helst till luppning av hela diat.
Ska du fingranska bör du ha 8-10 x lupp.
mvh/gunte..

Tips!
Om du redan råka ha ett 85/1,8 eller 85/1,4 så sätt på motljusskyddet och använd det som lupp.
Ska visst fungera till Nikon.

Ett 85mm ger ganska låg "luppförstoring" på 250/85=3ggr. En vanlig 50mm lins ger 5ggr och fungerar rätt bra. f/1.8-versionen klipper hörnen något på diat men är fullt användbar. Öppna bländaren till max och titta genom det bakre linspaketet.

Var själv sugen på en Pentax 5.5 men fann att den hade alldeles för mycket distorsion för min smak. Synd, för den verkade väldigt trevlig och prisvärd annars.

Jag skulle nog inte satsa pengar på ett mindre ljusbord är 20x30, dvs GePes största Slimlight. Det blir en väldig massa skyfflande med bilder då.

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar