Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusa konturer - vilken ljusformare?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Många modellbilder, speciellt inom glamour, är ljussatta så att modellens konturer belyses från två sidor.

Vilken ljusformare använder ni? Förstår att det kan vara olika men säg gärna hur ni brukar göra. Standardreflektor "rakt på", softbox, paraply (vitt el. silver), å kanske nå't ord om varför?

Jag är kanske helt ute och seglar men jag tror du syftar på något som kallas accent light playboy kör mycket med detta men dom använder ofta väldigt mycket mer än två blixtar. Syftet är att frigöra modellen från bakgrunden. Vad du kan eller bör använda för detta hänger rätt mycket på smak och tycke och hur mycket kontroll du vill ha på ljuset. Är du nyfiken på det ämnet är boken Garage glamour av Rolando Gomez ett boktips.

(vissa bitar är bra och i en del fall är han helt ute och seglar tycker jag, men på det hela är den läsvärd och kan ge en del bra ideer vad det gäller ljus)

Jo själva placeringen har jag förstått. Mest nyfiken i min ursprungsfråga kring ev. ljusformare. I din länkade filmsnutt så var det reflektor utan tillbehör såg jag. Hade en fundering på ifall det skulle behövas långsmal softbox (eller paraply) för jämn kontur i helfigur, men de e kanske inte alls nödvändigt.

Tack för länk och inlägg.

danneman skrev:
Jo själva placeringen har jag förstått. Mest nyfiken i min ursprungsfråga kring ev. ljusformare. I din länkade filmsnutt så var det reflektor utan tillbehör såg jag. Hade en fundering på ifall det skulle behövas långsmal softbox (eller paraply) för jämn kontur i helfigur, men de e kanske inte alls nödvändigt.

Tack för länk och inlägg.

Det finns ju långsmala ljusbankar. Profoto har lite olika sådana. Ett annat sätt är ju att maska av en lite större bouncer. Något jag gjorde för t ex det här porträttet:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/813673.htm?set=lp

/Mikael

Jag föredrar att använda striplights (långsmala softboxar) för detta ändamål (fotar dock inte glamour eller liknande) om jag vill ha mjuka highlights. Har två stycken 30x120cm inköpta från profilmgear.com.

För hårdare highlights kör jag elinchromes standardreflektorer snett bakifrån från ett lite större avstånd.

Själva "hemligheten" är att ljuset skall komma snett bakifrån och reflektera i en vinkel in i linsen. Allt ljus är ju reflektion in i linsen, men här vinklas vinklarna så att de blir så raka som möjligt och därmed blir väldigt ljusa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar