ANNONS
Annons

Ljus Sluss till mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

fougner

Medlem
Hej.
Är det någon som har en ritning eller en enkel beskrivning till en ljus-sluss?

Ericssons Fotoklubb i Stockholm har nu äntligen fått nya lokaler, där vi håller på att inreda ett mörkrum.
Nu som sagt står vi inför utmaningen at ljussäkra detta rum.

Jag har nu inte det exakta måttet på öppningen in till mörkrummet men det handlar om 1 meter ungefär, lite bredare än en dörröppning.

Om det är få användare så är det enklaste ett ljustätt svart tyg som hängs upp över dörren. Då bör dörren vara enkelt låsbar från insidan.
(Photax kan ha det)

Annars är det bara att sätta upp en ny vägg med dörr utanför den dörr man redan har. Detta lilla "garderobsutrymme" kan också vara praktiskt till förvaring.
Om utrymmet är litet kräver det att ingen dörr öppnas in i "garderoben".

Om dörr används se upp med ljusinsläppp vid tröskeln. Har man det får man bygga på karmar & tröskel lite så att det blir ljustätt.

Tack Erik.
Idag finns ingen dörr in till mörkrumsdelen bara en öppning. Vi har oxå funderat på draperi lösningen.

Jag var på SVT nyligen och deras gamla lab.
Där blev jag inspirerad av deras lösning.
Där fanns det en sluss utan dörrar, man gick in i slussen och tog 90 grader vänster och kom ut i mörkrummet, inga dörrar bara en gång rakt igenom men 90 graders vinkeln gjorde att ljuset stoppades. Denna var ju ganska stor och skräddarsydd i deras miljö.

Såg en variant på en film. I princip var det ett rör med ett ursågat dörrhål. Röret var monterat i dörroööningen till mörkrummet. Man gick in i röret, snurrade det och kom ut på andra sidan.

Problemet med tomas rör är att det är dyrare(min gissning) och mer komplicerat att bygga än dubbla dörrar. Trots det så tar snurran upp lika stor volym som de dubbla dörrarna.

Man förlorar också möjligheten att kunna skapa lite hyllor i "garderoben" för mörkare förvaring.

Ibland finns dessa rör begagnade. Oftast får man dem mot att man kommer dit och monterar ner dem.

Läser ni Black & White Photography så har de senaste nummren innehållit ett mörkrum var gg.

Blnad anant ställs alltid de 2 frågorna:
Vad är du mest nöjd med?
Vad saknar du?

Boken The New Darkroom Handbook har en del tips och lösningar. På sidorna 46-48 har de just slussar. Såg precis att de flesta lösningarna i denna tråd finns med där in något utformande.

Angående förvaring i ljusslussen. Vi har det i vårat mörkrum/sluss och jag vet inte om jag tycker det är någon jätteoptimal lösning. Visst maximerar man användning av golvyta men om det är mycket folk som rör sig så kommer de vilja ha någon form av ljus för att gräva runt i förrådet och då förlorar ljusslussen lite av sin funktion. Man måste alltid vara på sin vakt för någon kan vara där med en tänd lampa. Visst skulle man kunna göra så att förrådet endast får ha saker som skall vara i mörker och "vanliga saker" får vara på den ljusa sidan. Men då förvarar jag hellre de ljuskänsliga sakerna i mörkrummet. Man kan göra slussar väldigt små och då vinner man inte så mycket på att ha hyllor där. Men det är bara min personliga åsikt.

Själv skulle jag föredra att ha en renodlad ljussluss om man kan undvara ytan. Det kan tyvärr inte vi som tyvärr är alltför trångbodda. Jag tilltalas lite av iden med en öppen sluss.

Hoppas ni hittar en lösning som passar en klubb.

bullen_ skrev:
Såg en variant på en film. I princip var det ett rör med ett ursågat dörrhål. Röret var monterat i dörroööningen till mörkrummet. Man gick in i röret, snurrade det och kom ut på andra sidan.

Har vi i skolan, ypperligt, man kan ta bilderna och bara vandra rakt ut i ljuset och kolla hur de blev. Med ett skynke blir det inte alls samma grej, jag har testat båda.

Gör inte som vi gjorde med våran ljussluss i klubben och snåla genom att köpa ett ylletyg (det enda vi hittade som var riktigt ljustätt annat än dyrt specialtyg) som visade sig lossar ludd. Nästan alltid blir det något krulligt pytelitet hårstrå jag måste retuchera bort från kopiorna. Det tyget i ljusslussen används aldrig av mig utan jag nöjjer mig med dörren.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.