Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus för bilfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej på er alla där ute!
Har ett litet problem som jag behöver hjälp med :)

Har länge gått och funderat på hur jag ska kunna få ett bra ljus när man är ute och tar kort på bilar, ofta blir det skuggor och annat jobbigt som ställer till det i bilden. Så jag undrar, mestadels nu när det börjar bli mörkare, hur kan jag få bättre ljus på hela bilen vid mörkare bilder?

Har mest använt mig av platser med bra ljus som falligt åt rätt håll men det gör att platser blir lite begränsade där man kan fotta bilarna. Jag hade tänkt kanske köpa in 1-2 bensin el-generatorer o försöka få nån hyffsad belysning som är bärbar. Men vad bör man ha för lampor för och få ett mjukt spritt ljus, och som ej kostar skjortan? Vet reflexskärmar är bra och det kommer en stor jäkel på 2X2 meter så fort jag får pengar men känns som befintligt ljus är punkt 1 för mig just nu.

Alla tips är välkommna!

//Peter

hm nu hade jag ju tänkt mig grejer som går att köpa för mindra pengar, nån sjö har jag inte o ösa ur direkt :) haha.. men kul o se lite hur dom byggt upp ljuset, om vi säger jag vill ha det så till ett bra pris tips dårå? :)

quackpack skrev:
hm nu hade jag ju tänkt mig grejer som går att köpa för mindra pengar, nån sjö har jag inte o ösa ur direkt :) haha.. men kul o se lite hur dom byggt upp ljuset, om vi säger jag vill ha det så till ett bra pris tips dårå? :)

Att foto bilar med allt vad det innebär med reflexer är inget som man gör enkelt och billigt om du skall ha kvalitet. Extern/extra belysning gör det inte lättare.

Det enklaste och troligen bästa du kan göra som inget kostar mer än mycket arbete är att fota bilen i gryningsljus eller kvällsljus.

Innan du börjar bör du ägna dig åt att se hur ljuset faller på bilen för att hitta rätt vinkel.
Sen är det bara att plåta, glöm inte polfilter och en stor reflektor för att lätta partier.

Leta platser där bakgrunden inte stör
Ta provkort och se vad som är bra och inte
Ha maximalt vaxad och polerad bil.
Ta med en assistent som håller ev reflektor

Lycka till.
/J

jansta skrev:
Att foto bilar med allt vad det innebär med reflexer är inget som man gör enkelt och billigt om du skall ha kvalitet. Extern/extra belysning gör det inte lättare.

Det enklaste och troligen bästa du kan göra som inget kostar mer än mycket arbete är att fota bilen i gryningsljus eller kvällsljus.

Innan du börjar bör du ägna dig åt att se hur ljuset faller på bilen för att hitta rätt vinkel.
Sen är det bara att plåta, glöm inte polfilter och en stor reflektor för att lätta partier.

Leta platser där bakgrunden inte stör
Ta provkort och se vad som är bra och inte
Ha maximalt vaxad och polerad bil.
Ta med en assistent som håller ev reflektor

Lycka till.
/J

Ja jo visserligen men svårt bland annat o få folk o ha tid i gryningsljus :) hehe
Har fottat en hel del och känns som man vill gå vidare men får väl investera en förmögenhet i special pryalar då :( segt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar