Annons

ljus för att plåta smycken innomhus.

Produkter
(logga in för att koppla)

into_se

Aktiv medlem
Hej alla fotare!

Jag har en lite fråga angående ljussättning när jag skall plåta smycken mot en svart samets duk.

Ha har hit in tills använt ett ljusrör för att få fram ett vitt eller inte färgat ljus som finns i mitt föråd, och vill jag inte gå varje gång jag skall plåta, så jag tänkte jag skulle fixa nåt lite mer rumsrent inne med tätt ljus.

Jag vet inte, men man skall inte ta bort dagsljus så att man kan styra det själv?

Jag har lite problem med att ljuset reflektera för mkt i smyckena.

Snälla ge mig alla tips och synpunkter hur jag kan bygga nåt bättre.

Mina bilder kan ni kolla in här:
http://ww.sussilo.se

//Torfi
 
Semitransparent plastlåda

I senaste nummret av Allt om Digitalfoto så fanns en fiffig, enkel och billig lösning med.

En plastlåda, en såndär semitransparent, som man förvarar grejer i. Denna låda hade dom gjort ett hål i på ena kortsidan, så att objektivet passar in.
Sedan är det bara att lägga smyckena (eller vad du nu ska fota) på ett förslagsvis vitt underlag, ställa lådan över (upp och ner), och sticka in gluggen genom hålet.

Ljussätter gör du utifrån.
Fota RAW så att du enkelt kan ändra vitbalans, utifrån vilken färgtemp som passar dina smycken bäst!
 
Cloud Dome

Proffsen anväder sig av dyra blomkrukor gjorda av vit plast. kolla på denna sidan så ser du hur enkelt du kan göra din egen Cloude Dome för bara några kronor.
 
på min före detta folkhögskola fotades det en hel del silversmycken. Folkhögskolor har som bekant inte så gott om pengar så vi riggade såhär: Ett stort vitt lakan hängdes i upp i taket med en fästning på ena långsidan detta hängde ner över ett litet bord. Vi ljussatte sen utifrån med två väggfasta lampor som var riktade c:a 45 grader uppifrån. Sen kunde man antingen krypa in i "tältet" och fota eller bara sticka in objektivet och fyra av. Enkelt och billigt.

Pajid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.