Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus fågel på mörka vatten - hur skall man tänka kring exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

PerImago

Aktiv medlem
Var ute idag och lyckades fånga ett sångsvanepar som låg och guppade på en liten, liten sjö i Essunga.

(Försökte få några knipor i bild också men de var lite mer skygga.)

Hur som helst, upptäckte när jag kom hem att kropparna på svanarna var närmast utfrätta och saknade struktur på den vita delen av kroppen.

Fråga: hur tänker ni vid denna typ av fotografering när själva objektet (svanen) behöver bli rätt exponerad men är omgiven av i detta fall vatten (jättemörkt) och skog (ganska mörkt)? Jag menar det är (väl) svårt att till och med använda spotmätning och få korrekt mätning på en förhållandevis liten del av bilden. Någon typ av avvägning får väl ske, antar jag, men hur ser ert arbetssätt ut? Eller är jag ute och cyklar?
 
Var ute idag och lyckades fånga ett sångsvanepar som låg och guppade på en liten, liten sjö i Essunga.

(Försökte få några knipor i bild också men de var lite mer skygga.)

Hur som helst, upptäckte när jag kom hem att kropparna på svanarna var närmast utfrätta och saknade struktur på den vita delen av kroppen.

Fråga: hur tänker ni vid denna typ av fotografering när själva objektet (svanen) behöver bli rätt exponerad men är omgiven av i detta fall vatten (jättemörkt) och skog (ganska mörkt)? Jag menar det är (väl) svårt att till och med använda spotmätning och få korrekt mätning på en förhållandevis liten del av bilden. Någon typ av avvägning får väl ske, antar jag, men hur ser ert arbetssätt ut? Eller är jag ute och cyklar?

Jag använder följande grundregel: Ljus bakgrund=Överexponera, Mörk bakgrund= Underexponera. Använder främst exponeringskompensation. Beroende på situation är det gammal hederlig bländare-tid-iso justering som gäller. Brukar inte byta ljusmätmetod utom vid "fasta" situationer.
 
Vid knepiga situationer där man ändå någorlunda kan förutsäga hur ljuset faller så kör jag helt manuellt. Om man hinner ta några provexponeringar och kolla resultatet på skärmen och histogrammet.

Annars så kan man prova spotmätning och exponeringskompensation.
 
Fingerbyte!

Tack för bra tips! Inser också att jag i och med denna insikt snabbt måste lära mig att ändra hur jag håller i kameran. Måste helt enkelt ändra till att skjuta med långfingret för att kunna använda pekfingret för att arbeta med exponeringskompensation (och ev. automatikprioritering). Exponeringskompensationen måste rimligen ligga i rätt rörelseminne. Gott, lite att träna på.
 
Viktigast är att hållla koll på histogrammet. Jag exponerar så ljust jag kan utan att bränna ut något, och i situationer som den du beskriver brukar det vara lättast att exponera manuellt.

Att du skulle tjäna något på att byta finger har jag svårt att tro. Viktigare då att öva in att snabbt läsa av histogrammet och korrigera efter det.
 
Viktigast är att hållla koll på histogrammet. Jag exponerar så ljust jag kan utan att bränna ut något, och i situationer som den du beskriver brukar det vara lättast att exponera manuellt.

Att du skulle tjäna något på att byta finger har jag svårt att tro. Viktigare då att öva in att snabbt läsa av histogrammet och korrigera efter det.

Histogramanalyskunskapsbehov borde jag kolla på också. Det är väl "slå-i-taket"-grejor du syftar på då?

Men jag skall nog testa och byte högerhandsteknik också :)
 
Tack för bra tips! Inser också att jag i och med denna insikt snabbt måste lära mig att ändra hur jag håller i kameran. Måste helt enkelt ändra till att skjuta med långfingret för att kunna använda pekfingret för att arbeta med exponeringskompensation (och ev. automatikprioritering). Exponeringskompensationen måste rimligen ligga i rätt rörelseminne. Gott, lite att träna på.

På nikons mer avancerade kameror kan du ställa in främre inmatningshjulet till "snabb exp komp" bara genom att snurra hjulet och då med långfingret så då kan man trycka av med pekfingret som vanligt.
 
På nikons mer avancerade kameror kan du ställa in främre inmatningshjulet till "snabb exp komp" bara genom att snurra hjulet och då med långfingret så då kan man trycka av med pekfingret som vanligt.

Hmm, meny b4 Easy exposure compensation. Just det. Kan övervägas men verkar också lite "farlig" om man inte är cool som en filbunke och har stenkoll på vad man gör i varje moment. Definitivt värt att överväga. Roligt att utforska ens eget workflow och alternativa kamerainställningar allteftersom man utsätter sig för olika fotosituationer.
 
Histogramanalyskunskapsbehov borde jag kolla på också. Det är väl "slå-i-taket"-grejor du syftar på då?

Men jag skall nog testa och byte högerhandsteknik också :)

Histogrammet är en representation av ljusheten i bilden. Att grafen går i taket spelar mindre roll, det är fördelningen över hela skalan (vänster till höger) som är intressant. Såvida det inte är längst till vänster eller höger - då är det delar av bilden som är helt svarta eller helt vita (utfrätt).

Ta en titt på youtube.

Kameran mäter ljuset och anpassar exponeringsautomatiken efter hur den mätt. Man kan själv påverka hur kameran skall mäta ljuset med att välja ljusmätningsmetod i kameran.
 
Histogrammet är en representation av ljusheten i bilden. Att grafen går i taket spelar mindre roll, det är fördelningen över hela skalan (vänster till höger) som är intressant. Såvida det inte är längst till vänster eller höger - då är det delar av bilden som är helt svarta eller helt vita (utfrätt).

Ta en titt på youtube.

Kameran mäter ljuset och anpassar exponeringsautomatiken efter hur den mätt. Man kan själv påverka hur kameran skall mäta ljuset med att välja ljusmätningsmetod i kameran.

Yes, precis. Jag gick snabbkursen igår :) I kontext kring ämnet exponeringskompensation så var det just extremvärdena längst till höger och vänster som jag avsåg, eftersom de torde ge en kalasindikation på mängden utfrätt respektive kolsvart. Det torde vara en längre väg att vandra att lära sig tolka och "se" bilden i histogrammet i övriga delar, men det går säkert. Vilken fotograferingspraktisk nytta kan man ha av histogrammet om man bortser från extremvärdena/över-/underexponerat. Kan man typ lära sig att se "jäklar, fel vitbalans"?

Supertack!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar