Annons

Ljudinspelning och skärpedjup på 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Prövade härom dagen banda in en video med min 550D där jag och pappa lirade lite swing-jazz tillsammans (Autumn Leaves). Men jag upptäckte två problem.

1) Går det på något sätt att öka skärpedjupet för video? Pappa och jag stod lite olika långt från kameran och jag var i nogorlunda fokus, men pappa var suddig.

2) Mikrofonen ställer ljudupptagning efter behov; Dvs när svaga ljud upptäcks höjer kameran automatiskt sin känslighet och gör ljudet starkare och tvärtom. Det är ju bra i många fall, men inte när man bandar musikklipp; Dynamiken (volymändringar) i musiken märks inte. När man spelar svagt blir ljudet lika starkt som om man skulle spela för full rulle. Finns det någon inställningsmeny jag har missat någonstans var man kan ställa in mikrofon känsligheten manuellt? (Och möjligen minska bländaren)
 
Skärpedjupet funkar likadant under video som på stillbild. Ställ kameran i manuell alltså, med en slutartid på 1/50 och sedan kör du upp bländaren tills skärpedjupet räcker till (kolla med skärpedjupsknappen, eller be pappa flytta sig mellan din och hans position medan du kollar på displayen). Gissningsvis behöver du då dra upp ISO:t en hel del om, men det brukar kunna se riktigt bra ut ändå.

Vad gäller ljudet så finns det tyvärr inget sätt att stänga av AGC:n (Auto Gain Control - den som ändrar inspelningsvolymen efter ljudet och som är problemet här), utan det enda man kan göra är att antingen hoppas på en ny firmware som ger oss manuell ljudnivåinställning, eller köpa en extern ljudinspelare - som exempelvis en Zoom H4N - och sedan synka ljudet i ditt redigeringsprogram efteråt.
 
Skärpedjupet funkar likadant under video som på stillbild. Ställ kameran i manuell alltså, med en slutartid på 1/50 och sedan kör du upp bländaren tills skärpedjupet räcker till (kolla med skärpedjupsknappen, eller be pappa flytta sig mellan din och hans position medan du kollar på displayen). Gissningsvis behöver du då dra upp ISO:t en hel del om, men det brukar kunna se riktigt bra ut ändå.

Vad gäller ljudet så finns det tyvärr inget sätt att stänga av AGC:n (Auto Gain Control - den som ändrar inspelningsvolymen efter ljudet och som är problemet här), utan det enda man kan göra är att antingen hoppas på en ny firmware som ger oss manuell ljudnivåinställning, eller köpa en extern ljudinspelare - som exempelvis en Zoom H4N - och sedan synka ljudet i ditt redigeringsprogram efteråt.

Konstigt att gain int går at ställa in. Borde väl inte vara någon krånglig funktion att såtta in.

Hur ställer man video i manuellt läge? Enda jag lyckas ställa in manuellt för video är upplösningen och exponeringen.
 
...Alltså - jag har i och för sig en 7D, och där är det inga problem att ställa om såväl bländare som slutare och ISO även om kameran är i filmläge, men det kanske är annorlunda på 550D?

I vilket fall borde du kunna göra så här:
Ha kameran i vanligt stillbildsläge, vrid programratten till M, ställ där in slutare och bländare som vanligt (kör du 1080p/24 och vill att det ska kännas som vanlig film ställer du slutaren i 1/50, men prova gärna andra tider också om du vill experimentera. Sen väljer du vilket ISO du vill köra på, och därefter slår du bara över kameran till filmläge.
 
... annorlunda på 550D?
Kameran är för liten för att ha ordentliga reglage. Därför är video ett läge på den vanliga programratten, så det går inte att ha samtidigt som M eller Tv eller nåt annat.

Men såvitt jag vet finns det en menyinställning där man kan ställa att exponeringen ska hanteras manuellt.
 
Kameran är för liten för att ha ordentliga reglage. Därför är video ett läge på den vanliga programratten, så det går inte att ha samtidigt som M eller Tv eller nåt annat.

Men såvitt jag vet finns det en menyinställning där man kan ställa att exponeringen ska hanteras manuellt.

exponeringen ställs in likadant som på nästan alla kameror dvs genom att man klickar på exponerings knappen (-/+) och sedan väljer. Tyvärr hjäkper inte detta mig att öka skärpedjupet.
 
I en av menyerna kan du välja att du vill ha manuell exponering under filminspelning.

Ställa ISO på Auto, använd ett högt bländartal (liten bländare) för stort skärpedjup (f5.6 -f8.0 kanske), och ställ sedan slutartiden så att du hamnar runt ISO 200-400 (för att inte få så mycket brus).

Om du har dåligt ljus där du filmar så blir det svårt att ha både stort skärpedjup och brusfri bild, eftersom skärpedjupet ökas genom att minska ljuset genom linsen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.