Berndalen
Aktiv medlem
Filmade en konsert med Canon EOS Rebel T2i, som är den amerikanska versionen av Canon EOS 550D. Laddar in film och ljud i Final Cut Pro.
Filmade även HD med pocketkameran Sony Cybershot DSC-HX5.
Laddar också denna film inkl ljud i Final Cut Pro.
Spelade in separat ljud via en Zoom H4, i 44,1 kHz/16bit. (Har fått veta senare att jag borde ha valt 48kHz. Men ljudet spelades också in via mixerbordet. Den filen blev 44,1 kHz/16bit, så jag körde det på Zoomen också.
Har hittills jobbat med ljudfilerna från de två kamerorna och från Zoomen.
De är alla tre olika långa!!!
Om jag utgår från 44,1 kHz/16bit från Zoomen så är den filen en sekund längre på 12min än ljudfilen från min Canon T2i. Det är 24bildrutor på en sekund. Så en gång per minut har jag klippt Canonljudfilen och flyttat isär bild/ljud 2st bildrutor. Detta har jag alltså gjort 12ggr på 12min och således förlängt Canonfilen 24bildrutor/1sek utspritt över 12min.
Sonyljudfilen behöver sträckas ut ungefär 12bildrutor över 12min för att matcha ljudet i 44,1 kHz/16bit inspelningen från Zoom H4an.
Det blir väldigt många klipp på 90min film från två kameror på det här sättet.
Kan jag göra på något smartare sätt? (Förutom att se till att spela in ljudet det separata i 48kHz från början)
Men varför är ljudfilerna från de olika kamerorna också olika?
Har provat att konvertera om ljudfilen från Zoomen i iTunes från 44,1 till 48kHz, men den blev tyvärr inte längre av det...
Filmade även HD med pocketkameran Sony Cybershot DSC-HX5.
Laddar också denna film inkl ljud i Final Cut Pro.
Spelade in separat ljud via en Zoom H4, i 44,1 kHz/16bit. (Har fått veta senare att jag borde ha valt 48kHz. Men ljudet spelades också in via mixerbordet. Den filen blev 44,1 kHz/16bit, så jag körde det på Zoomen också.
Har hittills jobbat med ljudfilerna från de två kamerorna och från Zoomen.
De är alla tre olika långa!!!
Om jag utgår från 44,1 kHz/16bit från Zoomen så är den filen en sekund längre på 12min än ljudfilen från min Canon T2i. Det är 24bildrutor på en sekund. Så en gång per minut har jag klippt Canonljudfilen och flyttat isär bild/ljud 2st bildrutor. Detta har jag alltså gjort 12ggr på 12min och således förlängt Canonfilen 24bildrutor/1sek utspritt över 12min.
Sonyljudfilen behöver sträckas ut ungefär 12bildrutor över 12min för att matcha ljudet i 44,1 kHz/16bit inspelningen från Zoom H4an.
Det blir väldigt många klipp på 90min film från två kameror på det här sättet.
Kan jag göra på något smartare sätt? (Förutom att se till att spela in ljudet det separata i 48kHz från början)
Men varför är ljudfilerna från de olika kamerorna också olika?
Har provat att konvertera om ljudfilen från Zoomen i iTunes från 44,1 till 48kHz, men den blev tyvärr inte längre av det...