Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud inne från kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag köpte mig en Nikon D7000 med ett 18-105mm VR objektiv igår och är jättenöjd med den, har även tagit lite testbilder som ser bra ut.

Men det är en sak som jag undrar lite över. Jag satte örat intill kamerahuset och vickade den lite i sidled och kunde då höra ett litet och svagt mekaniskt ljud inne från huset, som att något satt löst där inne. Vad kan detta vara, är detta normalt eller behöver jag oroa mig för det? Kan det vara bildstabilisatorn som man kan höra från objektivet där ljudet leder igenom kamerahuset? (objektivet sitter på kameran). Kameran fungerar för övrigt som den skall.

Tacksam för svar.
 
Det är säkert sensorn som känner av ifall du tar bilden stående eller liggande. Den brukar gå att höra svagt.
 
Det är säkert sensorn som känner av ifall du tar bilden stående eller liggande. Den brukar gå att höra svagt.

Hej och tack för svar.

Jag glömde tillägga att ljudet hörs när kameran är stängd. Men det kan vara som du säger att ljudet kan komma från sensorn som känner av horisontellt- och vertikalt-läge (någon mekanisk funktion?). Jag vet att man kan höra den mekaniska delen för bildstabilisatorn i objektivet när den är strömlöst. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.