Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud i mark II:an vid filmning men ej på datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Coral

Medlem
Hejsan!!
Sitter här och är riktigt kluven..
Har filmat lite projekt och till min fasa så finns inget ljud i filmerna när jag laddar upp dem till datorn!
Dock finns ljud om jag kollar på filmerna i kameran. Jätte konstigt!
Någon som vet något om hur jag få igång filmljudet på datorn?

Jag sitter med Windows 10, filmerna läggs upp som MOV-filer.

Ps! Ljudet på min dator fungerar i övrigt på alla andra filer som inte kommer från kameran, från nätet och allt sådant. Så detta är enbart filmfilerna från kameran som inte har ljud på sig. :(

Hejsan!!
Sitter här och är riktigt kluven..
Har filmat lite projekt och till min fasa så finns inget ljud i filmerna när jag laddar upp dem till datorn!
Dock finns ljud om jag kollar på filmerna i kameran. Jätte konstigt!
Någon som vet något om hur jag få igång filmljudet på datorn?

Jag sitter med Windows 10, filmerna läggs upp som MOV-filer.

Ps! Ljudet på min dator fungerar i övrigt på alla andra filer som inte kommer från kameran, från nätet och allt sådant. Så detta är enbart filmfilerna från kameran som inte har ljud på sig. :(

I vilket program har du provat att spela upp filmerna?

Svårt att säga vad problemet kan vara eftersom så mycket kan gå snett - från ljudmixern till drivrutiner eller inkompatabilitet.

Testa det här: öppna videosnutten i ett annat program. Om win 10 funkar som de närmast föregående windowsvarianterna - högerklicka filen, öppna med och välj ett annat program (borde exempelvis vara quicktime, vlc eller liknande). Kom ihåg att bocka av rutan som säger *öppna alltid den här filtypen med det här programmet* eftersom du vill bara prova.

Med lite tur är det din mediespelare som saknar codecs eller vad det nu heter.

TS säger ju att det finns ljud, men att hens dator inte får till det.

Därför vore det väl bra om TS kunde testa filen på en annan dator, alternativ lägga upp filen så vi kan ladda ner och testa.

Jag tror också det är någon codec som saknas. Borde gå att fixa om vi får klart för oss vilken kamera det är och vilket program som används. Sannolikt är väl problemet känt och en lösning går att få fram med en googling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar