Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

livslängd på en videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)
De har väl ingen mekanisk slutare som slits? Så det är annan mekanik i kameran som bestämmer livslängden. Efter 10-15 år kan även elektronik börja krångla men då har nog kameran ersatts av andra orsaker.
Min första Sony från -91 funkar säkert ännu (filmat över 100h och spelat upp film kanske 200h). Men det blev något fel på ljudet efter 15 år eller så jag ersatte den med en Dv - kamera som funkar utmärkt fortfarande (filmat över 50h och spelat upp film minst lika mycket). Den ersattes av en Panasonic hv700 för c:a 5 år sedan som används fortfarande (vet ej hur många timmar den filmat hittills, men det är ju bara fokus och zoom som rör sig) . Så nej det är nog nya videoformat som är största hotet förutom vårdslös hantering.

Senast ändrad:
Ingen av mina videokameror har gått sönder, alla har blivit tekniskt obsoleta...

(Som referens, Min Canon 60D degraderades till timelapsekamera när jag köpte min 6D, den gick ca 250 000 exponeringar innan slutarmekanismen gick i bitar)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar