Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Livslängd" på DSLR-modeller; har någon mätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Sedan jag blev delaktig på fotosidan har jag sett många spekulationer om nästa modell av kamerahus och när den kan förväntas komma. Diskussionerna verkar uppkomma direkt, dagarna efter att en modell har släppts.

Har någon av er gjort en undersökning och prickat in modellbyten och sett något mönster? Kommer modellerna tätare nu i DSLR-tider än förr med 35mm? Skiljer det åt mellan de stora tillverkarna?

Jag är inte på köprunda just nu, utan bara nyfiken på hur branschen fungerar. Det vore kul att se ett diagram med modellerna inprickade på en tidslinje. Har någon sett en sådan?

Per.

Dom håller nog så länge du tycker den är bra.

Slutaren brukar stoppa för 50000-300000 exponeringar från konsument- till promodeller.

En specifik modell brukar ersättas vart annat år ca.

/Leif

elbe skrev:
Dom håller nog så länge du tycker den är bra.

Slutaren brukar stoppa för 50000-300000 exponeringar från konsument- till promodeller.

En specifik modell brukar ersättas vart annat år ca.

/Leif

Jag var inte ute efter livslängden på ett enskilt exemplar, utan snarare hur ofta modellerna ersätts, precis som i ditt tredje svar.

Har du specifikt kollat att det är "vart annat år ca", eller är det en allmän känsla?

Per.

"Livslängd" bör månne mätas på två sett.
Marknadsvärde störtdyker mer enn någonsinn. T.ex. Canons D-serie är värda <10% av nypris på < 10år.
Bruksvärde borde sees högre. Dom kann ju vara i prima skick, men VI nestan skämms över att använda dom.....om enn bilderna blir lika bra som för 10 år senn.

Och produsenterna fyller på med nya modeller i den takt vi köper....just med "passande" uppgradering.
The spinning wheel, goes around and around, faster and faster,
/Erik J

mannbro skrev:
DPReview har en omfattande timeline, som visar när en mängd kameror släppts.

Visar dock inte när de landat i butik, vilket ju kanske egentligen är det intressanta, men det är oftast ca 2-3 månader efter detta datum.

http://www.dpreview.com/reviews/timeline.asp

Tack, Oscar, där fick jag så jag teg! Det är bara att börja räkna då...

Att tidslinjen inte visar när de landar i butik gör nog inget, jag tänkte räkna på tid mellan släppen och kan nog förutsätta att fördröjningen är densamma för alla modeller.

Per.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto