Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd för en Eizo ColorEdge 27?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Finns det möjlighet att se om skärmen börjar tappa i kvalitet? Man kan ju se antal arbetstimmar men hur vet man att den börjar tacka för sig?

Tja typ när den inte kan hålla toleranserna vid kalibreringen eller när dina krav ändras som behov av andra färgrymder, dynamiskt omfång eller liknande tekniska specar.

Kalibrering mäter väl bara en liten begränsad yta.
Ett tecken på defekter är om det blir ton eller färgskiftningar i en stor yta (hela skärmen) som ska vara helt jämn.
Förväntad livslängd i arbetstimmar är endast uppskattade värden. En skärm kan hålla mycket länge. (Som en kamera, slutaren kan hålla flera hundra tusen exponeringar. Med otur pajar den redan efter några tusen klick)

Till att börja med har dom 5 års garanti. Dessutom har Eizo Sverige en bra support. Jag har fått hjälp av dom; man mailar med en tekniker.
Annars: Märker du inget fel är allt bra! Hade tidigare en Benq med tre års garanti. Den var jättebra till 3,5 år. Då började den flimra varpå färgerna stack åt alla håll. Sedan dog skärmen. Så nu har jag en Eizo med 5 års garanti...😉

Till att börja med har dom 5 års garanti. Dessutom har Eizo Sverige en bra support. Jag har fått hjälp av dom; man mailar med en tekniker.
Annars: Märker du inget fel är allt bra! Hade tidigare en Benq med tre års garanti. Den var jättebra till 3,5 år. Då började den flimra varpå färgerna stack åt alla håll. Sedan dog skärmen. Så nu har jag en Eizo med 5 års garanti...😉
Min Eizoskärm är säkert nära tio år. All materia förändras väl över tid och det gäller väl dyra eizoskärmar också. Men inget akut vad jag kan se efter 7826 driftstimmar.

Jag använder Spyder X Pro: Där finns en analysfunktion för att kolla skärmens status. Support . "Display analysis".

Eizo är bra monitorer. Dock åldras ju bakgrundsbelysningen (CCFL) tydligt när dom börjar bli gamla (som på alla andra märken såklart). Vi körde enbart Eizo på en tidigare arbetsplats (kontor) och när man råkade para ihop en med måååånga power on -timmar med en likadan och lika gammal som stått på hyllan såg man en tydlig skillnad i vitheten och styrkan på bakgrundsbelysningen. Jag TROR att de med LED-bakgrundsbelysning klarar sig bättre men dom åldras också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar