Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd batterier 580 ex ii

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterV6

Aktiv medlem
Jag köpte en beggad Speedlite 580 ex ii häromdagen på annons här på FS.
Då jag inte har speciellt stor erfarenhet av externa blixtar har jag en fråga. Jag laddade min blixt med nya Sony alkaline batterier. Jag lekte lite och tog 13-15 bilder med blixten. Igår skulle jag leka lite mer och slog på blixten. Den gick igång men den röda pilotlampan lös inte.
Därmed gick inte blixten att fyra av. Sen stängde den av sig efter 15-30 sekunder.
Jag bytte till ännu en omgång Sony alkaline batterier och slog på blixten. Den gick igång direkt och även pilotlampan lös och det gick att fyra av blixten och den laddade upp sig på nolltid.
Min fråga är då givetvis: käkar blixten så fruktansvärt med batterier?
Jag ska givetvis knalla iväg och köpa uppladdningsbara batterier. Vet någon var man hittar 2900 batterier?

/Peter

Jag kan inte svara för din 580 specifikt men när jag köpte min 430 för några veckor sedan så reagerade jag på att batteritiden var ganska kort.

Orkar den bara med 10-20 bilder på en uppsättning alkaline batterier är det ju löjeväckande lite. Kan inte stämma. Kan inte klaga på effekten dock

Om det inte är fel på batterierna skall den klara mer än 20 blixtar (även ifall de är på full effekt). Det var inte så att den låg påslagen mellan gångerna du testade? Normalt skall den förvisso gå ner i viloläge efter en tids inaktivitet, men det kan vara omställt i custom functions. Leker man med inställningsljuset drar det ur batterierna väldigt snabbt.

Annars är laddbara batterier det absolut bästa. lång tid, snabbare uppladdning och allt. Jag använder främst 2700-batterierna, men har ett par uppsättningar av den nya typen 2100 som inte självurladdar som reserv, dessa räcker dock inte alls lika länge i blixten som de klassiska 2700-batterierna.

ang Batterier...

Nu har jag 580 EX men jag tror och vad jag hört av andra ,samt läst
Att de här små rackarna drar riktigt mycket ström. För egen del så
Tog det två veckor efter köpet som jag införskaffade uppladdnings bara
Batterier och det märktes med en gång skillnad . sen tog jag steget att
Införskaffa ett Batteri Pack Canon CP-E3 som nu har ersatts av Canon
Med modell nr CP-E4 . CP-E3 som jag har är grym i prestanda.
Man använder ett magasin med 8 st batterier det går att använda
Blixten snabbare och man breddar arb tiden rejält . Om man inte tycker det Är irriterande med att ha den fast vid sin livrem och inte bryr sig ang den Sladd som hänger från den till kameran så kan jag rekommendera en sådan.Mitt råd är att skaffa uppladdningsbara batterier och börja med det.
Mvh Jan

Tobias & Jan,

Ska springa iväg och köpa en GP Powerbank med 2700 batterier IDAG.
Batteripacket får det kanske bli när man blivit varm i kläderna.
Tobias: Denonen funkar fortfarande

Jag använder GP ReCyko och Vartas "andra generationens" uppladdningsbara batterier och kan säga att dom är riktigt bra! Laddar inte ur av sig självt lika fort...

ReCyko är ett måste...

Jag körde tidigare vanliga GP men de laddar ur sig när de ligger vilket ReCyko inte gör.... Av 4 ReCyko fick jag förra helgen ut åtminstonde 300 blixtar men då hade de inte blivit laddade på minst 2 månader och dessutom spontant använda under tiden.... När jag använder CP-E3 med ytterligare 8 ReCyko i blir laddtiden i princip obefintlig..... hur många blixtar de räcker till vet jag inte.... anledningen till att vanliga batterier inte räcker till mer än 10 blixtar är att de innehåller så lite kräm att volttalet snabbt sjunker under en kritisk nivå, har testat att köra både min 20D & 50D på köpbatterier med till batterigreppet medföljande hållare och nya Duracell orkar knappt starta kameran och om de gör det så dör de när IS:en går igång..... Ska ni köpa ReCyko så kolla hos www.kjell.com efter GP ReCyko Travel Bag... där följer även sladd med för 12V laddning. Jag köpte kitet och är supernöjd med det...

Hej the Mike,

Problemet är att batterierna laddas ur i blixten som är avstängd. Även mina nya GP 2700 laddas ur på ett dygn monterade i blixten som är avstängd

Hej the Mike,

Problemet är att batterierna laddas ur i blixten som är avstängd. Även mina nya GP 2700 laddas ur på ett dygn monterade i blixten som är avstängd

Då verkar det vara något fel på blixten, jag har flera canonblixtar (förvisso bara en 580exII) och är blixten avstängd är det ingen märkbar extra urladdning om batterierna sitter i. Jag låter dem ofta sitta i en vecka utan problem.

Lite väl kanske...

Hej the Mike,

När jag pratar urladdning så är det på de premisserna att batterierna laddats, använts till ett par blixtar och sedan lagts i kameraväskan för att plockas ut efter typ en vecka varpå batterierna är slut... det gäller alltså för vanliga uppladdningsbara batterier typ GP/Panasonic... med ReCyco är det problemet borta.... Däremot låter ett dygn väldigt lite.... att blixten är av har dock ingen större betydelse då det är batterierna som självurladdar....

Jag har däremot sett tester på vanliga batterier där vissa snabbt hamnade under 1,2V men sedan segade sig kvar länge i förbrukare som kanske bara krävde 1V för att fungera.

Vad det gäller batterier så är det säkert "more than meets the eye" och jag tror problematiken ligger i volttalet men vore jag som du skulle jag lämna in blixten på en garantikontroll bara för att utesluta problem med den... det kan ju kanske finnas någon del på kretskortet som bestämmer att blixten skall fungera först när den får 1,2V när den egentligen skulle ha fungerat med 1,0 eller 1,1V....

Mina ReCyko är bara på 2050mAh men de orkar mer än mina "vanliga" som är på 2600mAh...

Tack för svaret Mike.

Kanske jag inte ska dra förhastade slutsatser om blixten.
Blir bara lite konfys när man stoppat i t.ex nya alkaliska batterier på kvällen och på morgonen orkar de inte fyra av en enda blixt, när samma typ av batterier sitter i min cykellampa som gått i ett år utan att man märker någon skillnad

jag har en 580EXII å den har jag bara bytta batterier i 2ggr sedan jag köpte den, å jag har lekt mycket med den!

Men jag kör Energizer Lithium... å jag tycker de verkar värda sitt annars väldigt höga pris...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar