Annons

Livscykel K-r och K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

par_ahlund

Aktiv medlem
Har alltid lyckats med att göra mina kameraköp en kvart innan det har varit dags för ny modellen att komma in på scenen. Med de nyheter som nu presenterats, hur ser K-5 och K-r s livscykel ut.
Hur är det med mässor? Har inte koll på alla inparametrar.
Skall K-01 vara ett komplement till K-r eller skall den ses som ersättare?
När kan man vänta sig ersättare/prispressare för K-5 och K-r.
När jag läste nyss på http://www.pentaxforums.com pratade man om K-r som fabriksmässigt avslutad som produkt.

Fast å andra sidan kan man ju tänka att man i dagens läge får väldigt mycket kamera för pengarna vad gäller K5 och ska man ha ersättaren blir det ju till att lägga ut några tusenlappar extra. Behöver man de ev nya funktionerna / prestandan är det ju inget snack om saken, annars kan man ju köpa ersättaren till K5:an när priset på denna har sjunkit och sas ligga steget efter. Tror inte priset på K5:an kommer att sjunka nämnvärt (den såldes väl för dryga 7.000:- för ett kort tag sedan).

Till hösten är det photo Kina där K-5 och K-r lanserades för två år sen. Då var bara K-7 ett drygt år gammal. Så jag gissar att ersättaren till K-5 kommer senast då. Fast jag är ingen stor siare och man borde kanske räkna med i det hela att pentax enligt tradition ska göra större förändringar och byta namnsystem inför den nya kameran.

Time will tell.

/Johan

Har för mig att jag läste någonstans i något forum att det brukar vara 18månade mellan lanseringar för nya modeller. Nu har det ju varit katastrofer o skit i Japan så man vet aldrig. Dessutom vet man väldigt lite om eller hur Richo:s uppköp påverkar.
Men håller med Pippo, K5 är en potent kamera som levererar, inget snack om saken.
Redan K20 var en bra maskin och jag har tagit många riktigt bra bilder med den. (och gör fortfarande) ISO prestandan var nog det som gjorde att jag bytte till K5:an och det har jag inte ångrat. Men visst ser man fram emot nästa lansering/ uppföljaren till K5 men mest som en kel grej för min K5:a kommer att vara min förljeslagare i många år framåt. Jag kan inte direkt se någonting på en uppföjare som skulle vara så in i bomben mycket bättre(för mitt fotograferande) som skulle få mig att byta upp mig.

Ingen ko på isen

Kan väl inte påstå att jag far efter det allra senaste då jag fortfarande bär runt på en K100D, men nu känns det som om det skulle vara trevligt med en rappare och mer bruskompetent kamera. Men de två senaste kamerorna jag köpt har jag köpt precis innan lansering av uppdateringar så därför vill jag ha lite koll på timingen och ev göra ett aktivt val av K-5/K-r snarare än att bli offer för enn uppgradering jag inte kände till. Tror att det vill till mycket för att sukta efter en nyare kamera än dessa. Skulle vara kontinuerlig fokus vid video som skulle kunna vara en kioskvältare som gör att valet faller på den nya K-?.

Med en K100 så är både K5 o Kr uppdateringar.
Gissar att uppföljaren till Kr finns i butik till/ i sommar
och K3 kommer lite senare. Kr ersättaren kanske får den
fina 16Mp sensorn, även om 12Mp är bra oxå.
K3 kan få Sonys 24Mp sensor eller Samsungs 20Mp sensor
och med dom tror jag inte isoegenskaperna blir bättre men det
blir större bildfiler.
Plus lite annat godis...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar