Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livefotografering, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Charlyee

Ny medlem
Hej denna tråden har säkert kommit upp ett antal gånger redan.

Men men det är såhär att jag vill bli relativt bra på att fotografera live konserter, men jag har endast en gång lyckats få till riktigt bra bilder och nu vill jag veta ungefär hur jag ska göra så jag inte behöver pröva mig fram och missa en hel konsert....

Min frågor är hur kan jag få till bilderna skarpt utan att höja ISO:n så mkt att det blir kornigt? och hur lyckas man få "rörelse" i bilden, t.e.x sångare som rör sig men fokusen lyckas sätta skärpan på sångaren medan allt annat runt om är rörigt? om någon förstår vad jag menar

Och jag uppskattar allmänt alla möjliga tips och tricks!!!

(Jag använder mig av en Nikon D40, Nikon Dx 18-55 mm objektiv samt har nu inskaffat vidvinkellins (Zeikos professional HD 0.45) till den, även Starblitz 3600BTZ blixt )

Hoppas på svar :)

Min frågor är hur kan jag få till bilderna skarpt utan att höja ISO:n så mkt att det blir kornigt? och hur lyckas man få "rörelse" i bilden, t.e.x sångare som rör sig men fokusen lyckas sätta skärpan på sångaren medan allt annat runt om är rörigt? om någon förstår vad jag menar

(Jag använder mig av en Nikon D40, Nikon Dx 18-55 mm objektiv samt har nu inskaffat vidvinkellins (Zeikos professional HD 0.45) till den, även Starblitz 3600BTZ blixt )

För att börja med brus och ISO, så skulle jag säga att det är bara att köra på med så mycket ISO som behövs och så kan du antingen använda ett brusreduceringsprogram, typ Noise Ninja eller Neat Image. Det gör bilderna så mycket bättre. Annars så har jag kört ganska hårt på att om bilden är brusig så gör jag den svart/vit och drar på mer kontrast och skärpa. Det fungerar strålande på hårdrock och punk och liknande, men kanske inte på singer/songwriters. =) Du förstår säkert hur jag menar.

När du undrar om skärpa på t.ex sångaren och rörigt runt om så är det nog rörelseoskärpa du tänker på. För det så skulle jag vilja rekommendera att du läser i den senaste artikeln här på FS i Fotoskolan, del 2. Där finns en bild med en liten kille på en trehjuling och det är kanske liknande det du syftar på?

Vad gäller din utrustning så skulle jag till att börja med säga lämna blixten hemma. Ett blixtslag i en bild förstör så mycket av känslan. Att fota på livespelningar handlar ofta om att fånga känslan i både musik och det som händer på scenen och ett skarpt ljus tar död på det färgade ljuset på scenen. Att en bild blir mörk är ingen fara för det går att lyfta nivåerna i efterbehandlingen. När jag är ute och fotar musik så prioriterar jag saker som artisterna gör, en gitarrist som drar ett solo eller en sångare som hoppar upp på en högtalare. Då är det viktigare att få det som händer än att ha rätt ljus från början. Det går att lyfta exponering i efterhand långt mer än man tror.
Nu vet jag inte om din kamera kan fota i rå-format, men det är det som jag rekommenderar att man gör. Redigeringen blir väldigt mycket enklare då och möjligheterna mångdubblas vad gäller att skärpa, höja eller sänka exponeringen och ändå ha en bra bild efteråt. Varför? Jo för att JPG-formatet försämras varje gång man sparar, medan en rå-fil inte tappar i kvalité.

Faktum är att det pratas relativt lite om musikfoto på fotosidan... dessvärre.

Jag säger som föregående talare: Lämna blixten hemma. Utöver att den (om man inte är riktigt duktig på att balansera ljuset) förstör scenljuset så är det som regel inte tillåtet att använda blixt.

Jag har personligen fotograferat över etthundra spelningar de senaste två åren (ja, jag är musikfotofanatiker). Det har inte en enda gång varit tillåtet att använda blixt.

Din nästa svårighet är att du har en kamera med en sensor som brusar ganska mycket på högre ISO, och du har ett objektiv som inte är särskilt ljusskänsligt.

Ett billigt sätt att få en bra och ljuskänslig optik för ett DX-hus är Nikons 35/1.8 som inte kostar så mycket.

Innan jag bytte kamera till D700 så hade jag en D80 som har en sensor som är ganska lik den i D40.

Jag tyckte att D80 var helt oanvändbar till konsertfoto på allt över ISO640 medan (exempelvis) D700 ger fullkomligt lysande bilder även på ISO3200 och "användbara" bilder på ISO6400. (Faktum är att min favoritkonsertbild från 2011 togs med ISO12800, men det handlar ju mer om form och innehåll än teknisk kvalitet)

Vad gäller "allt annat är rörigt" så väljer jag att tro att du pratar om skärpedjup. Det kan du egentligen bara åstakomma genom att byta objektiv. Bländare 3.5-5.6 på en DX-sensor ger helt enkelt inte så mycket kontroll över skärpedjupet som du uppenbarligen vill ha.

En annan sak som jag skulle ha svårt att klara mig utan är att ha AF och AE-kontrollerna på egna knappar. Det vill säga, jag fokuserar inte med avtryckaren utan med AF-knappen på baksidan av huset. På samma sätt låser jag exponeringen med en annan knapp.

D40 har dock bara en programmerbar knapp, och är lite begränsad i hur den låter dig arbeta. Men du kanske skulle prova att koppla autofokusen dit för att kunna omkomponera bilder lite mer dynamiskt?

Hej denna tråden har säkert kommit upp ett antal gånger redan.

Men men det är såhär att jag vill bli relativt bra på att fotografera live konserter, men jag har endast en gång lyckats få till riktigt bra bilder och nu vill jag veta ungefär hur jag ska göra så jag inte behöver pröva mig fram och missa en hel konsert....

Skippa blixten, den får du inte använda och skulle du göra det så förstör du ljusshowen för alla.

Byt kamera till en ny eller beg D700 som klarar mycket högre iso med lägre brus.

Sen ska du skaffa fasta ljusstarka objektiv, t ex ett 50mm/1.4 är en bra början.

Slutligen, skaffa dig plats NÄRA, så långt fram det bara går och ta MASSOR med bilder.

ANNONS