Annons

Live wiev slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Jag laddade hem DslrBashboard och Helicon remote till min Samsung galaxy tab 3 wifi
för att testa att använda dessa som fjärrstyrning till min Canon eos 5d mark III
Dslr fick jag ingen bild men det verkar som det fungerar ändå men Helicon får jag bild
och fungerar som den skall ( tror jag )
Däremot så var jag ute i naturen idag och nu har liwe wiev slutat att fungera
Går att trycka över till film och då kommer det bild
Har provat ta ur batteri, koppla in den på båda programmen med samma resultat som innan
Har kopplat in den och avslutat men inget hjälpt
Har även en trådlös överföring till liten skärm som fjärrkontroll som inte heller fungerar längre (hähnel)
Har inte gjort något annat vad jag vet så det borde ha med något av dessa programm att göra
Någon som haft samma problem och fixat det??

Hej
Jag laddade hem DslrBashboard och Helicon remote till min Samsung galaxy tab 3 wifi
för att testa att använda dessa som fjärrstyrning till min Canon eos 5d mark III
Dslr fick jag ingen bild men det verkar som det fungerar ändå men Helicon får jag bild
och fungerar som den skall ( tror jag )
Däremot så var jag ute i naturen idag och nu har liwe wiev slutat att fungera
Går att trycka över till film och då kommer det bild
Har provat ta ur batteri, koppla in den på båda programmen med samma resultat som innan
Har kopplat in den och avslutat men inget hjälpt
Har även en trådlös överföring till liten skärm som fjärrkontroll som inte heller fungerar längre (hähnel)
Har inte gjort något annat vad jag vet så det borde ha med något av dessa programm att göra
Någon som haft samma problem och fixat det??

Har hittat felet
Något av programmen har ställ in i kameran (menyn) att man inte kan foto med live wiev längre
Så nu funkar det igen men däremot så har jag upptäckt att min mikrojustering på detta objektivet fungerar när jag tar en bild med genom sökaren men den justerar inte när jag fotar genom live wiev
Så tar jag en bild med live wiev och har auto focus så blir bilden inte skarp även om jag förstorar 10 gånger och ingen info i bildinfon om justering
Men tar jag en bild på vanligt sätt genom sökaren så står det i bild infon att den har justerat ( -3 )
Detta är lättare att leva med än att live wien inte funkar men varför ?????

Per definition har mikrojustering av autofokus ingenting med live view att göra. Mikrojusteringen är ju till för att exempelvis kompensera för mekaniska eller andra ofullkomligheter som uppstår när avståndsmätningen sker med en AF-sensor som är fysiskt helt skild från bildsensorn, och som också till viss del har en annan strålgång, med fler komponenter inblandade än de som används när bilden tas.

Kontrastavkännande AF vid live view är immun mot dessa avvikelser, så den ska inte blanda in mikrojusteringen.

Per definition har mikrojustering av autofokus ingenting med live view att göra. Mikrojusteringen är ju till för att exempelvis kompensera för mekaniska eller andra ofullkomligheter som uppstår när avståndsmätningen sker med en AF-sensor som är fysiskt helt skild från bildsensorn, och som också till viss del har en annan strålgång, med fler komponenter inblandade än de som används när bilden tas.

Kontrastavkännande AF vid live view är immun mot dessa avvikelser, så den ska inte blanda in mikrojusteringen.

Tack för svaret
Men något måste ha hänt för innan så fick jag skärpa i bilderna med autofokus i live view men inte efter detta ( skärpan sitter perfekt vid att fota genom sökaren )
Har för mig men är inte helt säker på saken att i infon på bilderna stod det om mikrojusteringen
Finns fortfarande på bilder tagna genom sökaren men inte på live view
Mats

Ja, det står i bildinfo i displayen på baksidan när det är applicerbart.
Vilken autofokusmetod använder du i live view, egentligen?

Ja, det står i bildinfo i displayen på baksidan när det är applicerbart.
Vilken autofokusmetod använder du i live view, egentligen?

Samma som innan AF LIve ( första valet, längst till vänster på skärmen )

Svaret från Canon kommer här
" I Live View-läget fungerar bara AF-mikrojusteringen om man kör i sk. snabbläge dvs. då kamerans AF-sensor används, inte om man kör i AF-läget ”live läge” då man använder AF-kontrastmätning för att ställa fokus."

Men jag har fått bra skärpa på bilderna tidigare men jag tyvärr inte svara på om justeringen fungerat då.
Men nu får jag oskarpa bilder om jag inte fokuserar manuellt

Det är alltså så att i teorin ska det vara omöjligt att inte få rätt skärpa om du fokuserar med live-läget (inte snabbläget) när du använder live view. Kameran håller på och kör objektivet fram och tillbaka tills bilden ser skarp ut på sensorn, samma sensor som man sedan använder för att ta bilden med.

Blir det ändå inte skarpt, men det fungerar om du fokuserar manuellt, då är antingen något jag inte förstår trasigt, eller så är det något du gör på något olämpligt sätt. Fokuserar du på något tydligt, i fokusramen? Är ljuset bra? Om du exempelvis inte kan få en lyktstolpe mot blå himmel skarp, då är något antagligen trasigt. Men om du inte kan få en dammråtta under en soffa på kvällen skarp, då kan det vara motivet och ljuset som helt enkelt är utanför specifikatonen. Kan du klämma fram några bilder som exempel, så det går att få en uppfattning om vad det är du försöker göra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar