ANNONS
Annons

Live View? När? Skall jag träna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramona

Avslutat medlemskap
Live view ser häftigt ut på displayen när jag vitbalanserar och isojusterar. Väldigt pedagogiskt om man skulle vilja förklara för någon hur en SLR fungerar. Sen inget spegelljud i kyrkan sen när det är brölloppssäsong.

Men nu har jag använt min mkII till några jobb, produkter, porträtt och modell, och fortfarande inte haft behov av Live view. Jag gillar inte att vara bakåtsträvande men när ersätter live view en sökare? Tipsa mig gärna hur jag kan få max utdelning av min kameras funktioner gällande Live view.

Det är förmodligen en vanesak och jag vill ge det en chans. I vilka situationer bör jag träna mig i att använda Live view för att kunna bli en bättre fotograf?

Idag bränner jag av först av ett gäng bilder och kollar resultatet i bildvisningsmode? Jag menar att först gör jag mig trygg och sen vill jag att det skall gå undan oavsett vad jag fotograferar!

Jag har ingen extern monitor kopplad till kameran i studion.

www.ramonabach.com

Den vanliga sökaren är utmärkt i många fall.

Jag använder skärmen som sökare när jag behöver ställa manuell fokus exakt. Det går ju att förstora 10 ggr.

När ljuset är extremt svagt och autofokusen inte funkar använder jag också förstorat läge för att ställa in skärpan.

På vissa jobb är det super att kunna använda skärmen när man inte kan ha ögat till sökaren. Som när man har kameran väldigt högt eller lågt.

En del gillar ju att koppla kameran till datorn, men jag är ju inte studiofotograf.

Nu ska jag svara och samtidigt passa på att få ett svar på en egen fråga =)

Läste i en tråd (om jag inte har drömt det) att det är en annan AF när man använder live view. En som inte är lika snabb.

Stämmer det.

Den vanliga sökaren är utmärkt i många fall.

Jag använder skärmen som sökare när jag behöver ställa manuell fokus exakt. Det går ju att förstora 10 ggr.

När ljuset är extremt svagt och autofokusen inte funkar använder jag också förstorat läge för att ställa in skärpan.

På vissa jobb är det super att kunna använda skärmen när man inte kan ha ögat till sökaren. Som när man har kameran väldigt högt eller lågt.

En del gillar ju att koppla kameran till datorn, men jag är ju inte studiofotograf.

Tack Magnus,

Precis ett svar jag behövde för att utvecklas. Kanske detta kan stärka mitt självförtroende att använda korta slutartider under tidspress.

Jag skall testa live view med manuell fokus. Det verkar relevant då jag ibland blir väldigt frustrerad och i värsta fall stressad, speciellt med fast optik bländare <2

En annan användnig av live view är när man fotar med tiltobjektiv. I sökaren ser man inte om skarpan ligger på hela plan rätt; med live view och 10 ggr förstoring går att kolla skarpan rätt bra.
/Stefan

Jag skall testa live view med manuell fokus. Det verkar relevant då jag ibland blir väldigt frustrerad och i värsta fall stressad, speciellt med fast optik bländare <2

Med extremt kort skärpedjup kan det vara väldigt tillfredsställande att ställa in skärpan med skärmen i förstorat läge. bara att testa.

Som Magnus skrev tidigare om "låg" fotagrafering har jag upplevt Live-view som en dröm jämfört med hasselbladaren när jag fotat ute i naturen med tripoden i spagat väldigt väldigt nära marken med produkten placerad i en bäck.

Näe, det är ju inte skärmen utan att sensorn får jobba hela tiden istället för att ligga i totalmörker.

Det är därför det finns en tidgräns.

Precis. Och det finns en anledning att det inte är så lyckat att göra skärmsökare med CCD-sensorer. Blir varmt och drar batteri.

Nu ska jag svara och samtidigt passa på att få ett svar på en egen fråga =)

Läste i en tråd (om jag inte har drömt det) att det är en annan AF när man använder live view. En som inte är lika snabb.

Stämmer det.

Ja... AF=AutoFokus!

Live View är framförallt effektiv när du vill kolla att fokus ligger rätt, och manuellt justera så att det stämmer. Men det går även att köra autofokus (gäller vid videotagning) och då kan man inte använda den snabba och exakta varianten, utan man utgår från informationen hos bildsensorn. Det tar betydligt längre tid och är inte lika exakt. Detta då du fällt upp spegeln och på så sätt hindrar att bilen projeceras på fokussensorn..
Du får en AF som är lika sunkig som hos en kompaktkamera :(

Ja... AF=AutoFokus!

Live View är framförallt effektiv när du vill kolla att fokus ligger rätt, och manuellt justera så att det stämmer. Men det går även att köra autofokus (gäller vid videotagning) och då kan man inte använda den snabba och exakta varianten, utan man utgår från informationen hos bildsensorn. Det tar betydligt längre tid och är inte lika exakt. Detta då du fällt upp spegeln och på så sätt hindrar att bilen projeceras på fokussensorn..
Du får en AF som är lika sunkig som hos en kompaktkamera :(

Det går att använda kamerans "vanliga" AF också, men får då till följd att bilden försvinner ett ögonblick medans spegeln fälls och AF mäts. Så lär det vara på alla kameror förutom Sony som löst det hela på ett fiffigt sätt.

F.ö. tror jag LiveView på DSLR:er får en knuff i ryggen när displayerna blir vikbara, det inbjuder till nya roliga fotopositioner :)

Håller helt med MF vid Macro - där är det riktigt bra att ha. Förutom det? Nja... hmm tämligen ovanvändbart - nackdelen är också att man värmer sensorn så att bruset ökar om man kör live view och desutom äter det batterier, kräver stativ så... nja, men vill ändå inte vara utan det då det är klart bra vid just macro och även vid stativfoto och mf.

Så lär det vara på alla kameror förutom Sony som löst det hela på ett fiffigt sätt.

Problemet med Sonys lösning är att man inte kan zooma in ordentligt i bilden för att kolla skärpan eftersom Sony inte använder bildsensorn för att generera skärmbilden utan en separat videosensor.

De har valt den lösningen för att få snabb autofokus. Man använder samma autofokussensor som när man tittar i den optiska sökaren.

Kontrastavkännande autofokus på sensorn behöver dock inte vara långsam, det har Panasonic bevisat med nya G1 som saknar optisk sökare och vanlig autofokusmodul.

F.ö. tror jag LiveView på DSLR:er får en knuff i ryggen när displayerna blir vikbara, det inbjuder till nya roliga fotopositioner :)

Nackdelen med en vridbar skärm är att den tar mer plats. Sonys kameror är ju inte direkt små.
Med den stora betraktningsvinkeln som nu finns på skärmarna tycker jag ofta räcker för mig om man t ex vill ta en bild där jag håller kameran högt över huvudet. Då ställer jag skärpan innan jag höjer kameran och har sedan koll på kompositionen.
En vinkelbar skärm hade gett bättre kontroll, men är ingen nödvändighet för mig.

VInklingsbara skärmar går sönder också... Hur många videokamror har inte dött i förtid på grund av sönderbruten skärm...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar