Annons

Litteratur om Photoshop 7.0

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lära mej mer i Photoshop och undrar om någon kan rekkomendera litteratur i ämnet.
Såg en bok inne på Claes Olsson.Är det någon som har den och vet om den är värd att lägga pengarna på?

~Carola
 
Photoshop är ett gigantiskt program med nästan outtömliga möjligheter och kombinationer. Personligen tycker jag att man lär sej mycket med hjälp av manualen (om man nu har en manual) och eget experimenterande. Gå in med friskt mod i alla menyer och paletter! Försök att snappa upp tips t ex här på fotosidan. Tidskriften CAP&Design har en tips&tricks-avdelning även på sin hemsida.
Det finns massor av böcker, många är rätt tramsiga. Förlaget Pagina har en bok som heter Photoshop 7 av McClelland.
 
Jag kan rekomendera Photoshop 7 Bibeln. Jag har den men om Photoshop 5.5. Mycket bra. Just nu säljer adlibris.se boken för 338 kr.

Annars så gäller ju, som Gunnvor skriver, att utforska programmet själv.

mvh
 
Allt i en bok

Hej
Om du vill ha litraturförslg på hur du ska lära dig PhotoShop så kan jag ge dig följande tips.
Du är nybörjare i PH då ska du inhandla adobes egen bok som heter Allt i en bok . Finns på www.pcboken.com. Den är väldigt bra och går igenom alla funktioner utan djupdukningar. Efter boken så kan du mixtra med det mesta
Du kan lite grann och vill utveckas mer då väljer du PhotShop bilbeln av Derk McClelland. Då har du allt som du kan tänkas få tips om.

Häls
Thomas
 
Hur mycket kan du

Hur mycket kan du om PH?
Man lär sig allt från grunden i Allt i en Bok. så är du "nybörjare" så kan jag nog rekomendera den. Den är bättre pedagogisk uppbyggd än Bibeln.

Häls
Thomas
 
En bok som jag tycker är bra heter Photoshop 7.0 for photographers av Martin Evening. Precis som namnet antyder är den speciellt inriktad på fotografer och behandlar därför inte t ex webdesign som jag tycker många andra Photoshopböcker är koncentrerade på.

/Henrik
 
Jag tycker att du ska bestämma dig för ett litet projekt (som du planerar innan du ens startar PS) och sen ger du dig f*n på att du ska genomföra det.

Allt för många som jag pratar med startar photoshop och "ska göra något" utan att veta ens vad dem vill ha. Min personliga åsikt är att problem som du skapar för dig själv genom att skapa ett litet projekt, ger dig mycket mer än att "leka".

Jag har lärt mig så gott som allt jag kan under tidspress och med projekt som "bara måste göras".
 
tänkte bara tipsa om en lättsam sajt med
både roliga "tutorials" och ett forum.


team photoshop

Den är iallafall intressant om man som jag gillar att leka i photoshop =)
 
henrik.e skrev:
En bok som jag tycker är bra heter Photoshop 7.0 for photographers av Martin Evening. Precis som namnet antyder är den speciellt inriktad på fotografer och behandlar därför inte t ex webdesign som jag tycker många andra Photoshopböcker är koncentrerade på.

/Henrik

Jag kan bara instämma med denna rekommendation. Jag har boken för Photoshop 6.0 och den är väldigt bra. Den är som sagt helt inriktad på hur fotografer använder photoshop.

/Jonas
 
Det blev ett inköp av Photoshop bibeln på nätet.
Tvåhundra kronor billigare där drygt än att köpa den i bokhandeln!!
 
En bok jag kan rekommendera ärPhotoshop 7.0 Studio Techniques.

Jag har visserligen den för version 6.0 men skillnaderna lär vara små. Jag hade visserligen viss erfarenhet av photoshop när jag skaffade boken men den är mycket användbar för både nybörjaren och den erfarne användaren.
Det finns inga "lektioner" i boken; jag använder den mest att slå i när jag behöver veta mer om ett visst verktyg och dess funktioner.

Har även en "classroom in a book" för ps5 och den är mycket genomgående och kanske bra om man vill gå igenom verktygen från början.

/h
 
Hej!

Ser att du redan har fått en hel mängd tips. Som många påpekar så är det så otroligt många möjligheter att man aldrig riktigt når fram. Ett enkelt sätt som fått mig att komma in i Photoshop är tidningen Digital Photo (Kod 2305 på Pressbyrån).
Det är en månadstidning som har ett flertal exempel och dessutom inluderar en CD med träningsbilder och ca 1 timmes videolektioner.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.