Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Litteratur kring mörkrum ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hallå !

Jag är nybörjare, som så många andra här. Jag skulle vilja veta om någon här vet några bra titlar jag skulle kunna leta efter på bibliotek ?

Jag skulle vilja lära mig att framkalla min egen film, svartvit i första hand. Det finns massor av fiffiga tips i detta forum men just denna fråga finner jag inget svar på. Söker man på fotografering på ett välsorterat bibliotek riskerar man att bli där hela helgen i sin jakt på en bra, lättförståelig bok.

Alltså, finns det fler som jag där ute som kanske kan tipsa mig om böcker att leta efter, böcker som beskriver hur jag ska göra när jag står där med mina kemikalier i mörkret, redo att "slabba"...

Det finns naturligtvis fotokurser att gå, men om man vill göra det själv ?

Hoppas på Er !!

// Axel

Hej Axel.

Kolla om de har "Foto min hobby" det är en bok som beskriver det mesta du behöver veta för att komma igång själv.

Ha dé
Carl

Annars finns Mörkrumsteknik av Pär Lundqvist (Spektra ISBN 91-7136-295-9). Det är samma person som har skrivit Foto min hobby, men i den här boken tar han bara upp mörkrumsteknik. Det är inte den häftigaste och snyggaste boken. Men den är lätt att förstå och hitta i. Nästan allt av det viktigaste finns med.

När du har blivit lite varmare i mörkrumskläderna kan du leta reda på böckerna Mörkrummet 1 och 2 samt I mörkrummet 1 och 2 (Jag tror att de heter så). De första två är en amerikank bokduo översatt till svenska (Darkroom 1,2). De andra två är en svensk duo som bygger på samma ide och form. I böckerna presenteras ett antal fotografer och deras relation till mörkrummet. De beskriver även alla varsin teknik eller knep som de brukar använda. Sedan finns aven deras utrustning och förbrukningsmatrial uppräknat. Det är intressant och givande att se hur andra jobbar i mörkrummet. Man märker ganska snart att det finns stora skillnader på arbetssätt och relation till mörkrummet. Man kan även se att det går att göra enastående bilder med tämligen enkel utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar