Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lithfoto och förfarande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Copy_Con

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall försöka göra en lite annorlunda reproduktion av en kolteckning som jag gjort. Jag har tänkt att fota av den med en Sinar, 18x24 och sedan vända denna genom solarisering (går detta)eller genom kontakt. Antar att det finns någon gammal räv på fotosidan som kan ge mig lite tips och ideer.

Skulle nog testa först med att hoppa över Sinaren och kontaktkopiera kolteckningen om den inte är väldigt stor (> ca 30 x 40). Den skall vara riktigt fixerad med shellack eller vad du nu använder för fixativ. Lägg ett fotopapper på slätt icke reflekterande underlag, emulsionen uppåt, på med teckningen med bildsidan nedåt -mot emulsionen alltså. en glasskiva överst ser till att du håller kontakt mellan ytorna. Du får prova dig fram (med små bitar fotopapper för att hitta en bra exponeringstid. Belysning kan vara vilken glödlampa som helst eller en förstoringsapparat som är enklast om du vill använda gradientfilter.
Solarisera i framkallaren på vanligt sätt. Lycka till!
Us

Tack Ulf!

Läste igenom en bok om Fotografik och lithfoto i går kväll, så nu känner jag att jag lärt mig lite mer än tidigare. Jag skall börja med att göra en ren kontakt, precis som du skrev. Men tanken med den slutgiltiga kopieringen är att få en stenhård negativ bild på ett stort filmblad. så att jag sedan kan motera detta på en ljuslåda. Så jag undrar var jag kan få tag på stora blad lithfilm och rekommenderade framkallare.

Jag vågar inte svara för vilka storlekar lithfilm som finns numera. 9 x 12 var det vanligaste att affärerna hade i lager förr men det fanns 18 x 24 att få på beställning. Men ta' ett format som du kan få in i din förstoringsapparat. Skärpeförlusten i form av kornighet är i det närmaste ingen med lithfilm. Jag har gjort en förstoring från ca ett halvt 6 x 6 negativ (Hasselblad SWC) överförd till lithfilm som kontaktkopia och kopierad på papper 110 x 270 cm. Inga problem med skärpa. Och det är ju inte så konstigt. Det fanns bara två toner, rent svart och rent vitt, inga luddiga övergångar.....;-).
Framkallaren du skall använda för lithfilmen är en speciell lithsoppa, den hette Kodalith (eller Agfalith) förr, du får tre gissningsförsök på tillverkare. Det går inte med annan, vanlig soppa!! Med pappersframkallare eller vanlig filmframkallare blir lithfilmen gråare än vanlig film.
Vad min stora bild föreställde?? Älvsborgsbron i Göteborg. Nej jag var inte galen, påtar mig dock inget ansvar för beställaren av bilden..... :-D
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar