ANNONS
Annons

Lith, igen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag totalt har missuppfattat det här med lithkopiering eller om det är nått annat galet.

Har testat olika papper, överexponerar ca: 2 steg, framkallar i Dokumol, D19 har ju blivit ersatt av det hos Photax, och får....en ganska ordinär sv/v-kopia. Inget speciellt alls.

Skall det till en toning efteråt eller vad?

Emaks K888
Ilford Multigrade IV
Ilford Multigrade FB Warmtone
Forte Polywarmtone FB
Kentmere Kentona
är de papper jag provat.

/N

Dokumol? Det tror jag inte är en bra framkallare om du vill ha lith print-effekt. Som jag uppfattar den är det en ordinär högkontrastframkallare, och inte en A/B-framkallare för grafisk film.

Ring Kameradoktorn och beställ Maco Superlith, det är den enda lith print-framkallaren som går att köpa i Sverige idag. Jag tycker den funkar bra.

Du ska späda framkallaren någonstans mellan 1+1+10 och 1+1+50, beroende på papper, effekt, etc, etc.

Jag får bra resultat på EMAKS, Fortezo, Bromofort, Fomabrom och Fomatone med denna framkallaren. Kolla i mitt album om du vill.

Good luck och ha det så kul!

Jaha... ja, då finns det inte så många alternativ i Sverige. Du är hänvisad till fotoimpex i Berlin, Fotohuis i Nederländerna (tror jag), Retro Photographic i Storbritannien. Finns säkert fler, men jag kommer inte på dem.

Hågon kanske kan få Photax att köpa in lith-framkallare, t ex från Moersch. :)

jag har utställning för skolan om några dagar med lithkopior. när kameradoktorn konkade blev allt fel! beställde lithframkallare och kentmerepapper från photax enligt deras rekomendationer. det blev försenat pga långhelg och nu står jag i mörkerrummet och de blir gråa och tråkiga.

har inte tid att beställa från nåt annat ställe så detta får bli som det blir. men jag kanske kan försöka göra de kontrastrika och sen selentona! hm.. eller några andra förslag?

finns det någon vänlig själ som kan donera lite lithframkallare?

jag hade gärna gjort det, men stockholm är en bit bort...

till mig? nja. i min klass är det bara jag som fick för sig att prova lith, resten är rätt storögda när jag nämner namnet så jag har fått leta ganska mkt själv och trodde jag hittat rätt när photax sa att den jag köpte är den som är mest lik min superlith jag hade tidigare. verkar dock inte vara det.

Man borde kontakta photax och be dem skärpa sig. Du är den andre på FS som jag hört fått den framkallaren rekommenderad som lithframkallare.

Men jag tänkte nog att någon här på FS kan vara lite givmild, kanske. Jag bor på fel sida av landet, känner jag. Annars hade jag gjort det direkt.

snällt! ja det hade ju varit en lifesaver faktiskt. han som var så trevlig och lät som att han visste vad han snackade om på photax.

Du kan ju vara lite företagssam och söka här på FS på folk i stockholm som pysslar med lith. Kolla i Alternativa mörkrumstekniker, t ex. Det verkar som enda chansen om det är bråttom.

ska kolla där. startade en tråd nu i det här forumet. får se om nån är snäll och svarar. tack du.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar