Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Litet glapp mellan glugg och hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har ett litet glapp mellan mitt 70-200/2,8 L IS och en 50D. När man monterar gluggen så det "klickar fast" i bajonetten så kan man vrida tillbaka en liiiten aning. Jag har inte märkt att just detta skulle påverka bildkvalitén men kan det vara ett problem? Jag har haft mina funderingar på att skicka in glugg och hus för kalibrering men jag har ingen garanti så det är något jag får pröjsa själv i så fall. Nu har jag det där lilla glappet som stör mig plus att gummipackningen mellan glugg och hus är dålig så det är kanske läge för en översyn i alla fall..?

Det är helt normalt med ett litet glapp/spel i vridrikningen och inget du behöver oroa dig över att det påverkar bildkvalitén....man märker/känner det främst när man använder sig av större och tyngre objektiv.

Om det är nödvändigt/behövs en service/översyn av objektivet pgr av att packningen är sliten/dålig kan bara du själv avgöra.

OK. Jag tänkte mest att om glappet var ett problem så kunde jag passa på att byta packning samtidigt. Packningen är lite skadad på undersidan så jag tror knappt att det har någon praktisk betydelse.

ANNONS