Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten systemkamera eller kvalitetskompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannand

Ny medlem
Hejsan

Jag behöver desperat hjälp att reda ut vad vi behöver för kamera.
Idag har jag en D40, en gammal trotjänare som jag säkerligen kommer vilja byta ut inom en inte alltför snar framtid och en liten kompaktkamera som är OK men inte mer än så.

Valen står mellan kameror som är tillräckligt små att klämma ner i en byxficka i nödfall typ Olympus xz1, Canon S95, Nikon P300 (väldigt liten sensor på den va?) och liknande
Och en liten systemkamera typ Samsung NX100, Sony NEX5, Olympus EP2/EPL2 som kan trängas med alla andra saker i handväskan eller skötväskan så jag slipper släpa på en extra väska.

D40'in får nästan aldrig följa med eftersom det inte finns plats för den då min sjuke lille grabbs grejer går i första hand, så de flesta bilder tas med den träliga kompakten som är lite väl långsam inomhus.

Fotograferar mest barn (konstigt va?) så ljusstarka objektiv är ju positivt, gärna i kombination med att det går att dra upp ISO utan att det blir jättebrusigt.
Men jag är allätare som försöker lära mig lite om fotografering.

Vad skulle ni valt och varför?

Om det hjälper så kommer kameran troligen inhandlas i USA om prisskillnaden är stor (vilket den är på flera modeller)

Snälla hjälp en nybörjare med amningshjärna.

mvh Johanna

Kvalitetskompakt

Först, en systemkamera är alltid lika nödvändig som en hylsnyckelsats i verkstan, med den kan man lossa alla bultar. Vidare, den smarta mobilen med inbyggd(a) kameror är som en schweizisk armekniv, dvs. alltid med. Lika tung och otymplig som hylsnyckelsatsen, eller lika lätt och portabel som armekniven, finns det något däremellan?

Kanske då en stöt- och vattentålig kompaktkamera, eller en kvalitetskompakt, dvs. de specialverktyg som används mesta tiden om man fortsätter med att söka analogin i garaget.

Du har idag en äldre DSLR med optisk sökare, därför tvekar jag att rekommendera någon av de spegellösa nykomlingarna. Visserligen finns dito modeller med externa sökare (DMC-GF2, E-PL2), samt med avancerade blixtmöjligheter (E-PL2), som samtliga främst tillför video utöver vad du redan kan med din gamla D40.

Men efter att själv ha upptäckt hur otroligt bra dagens kvalitetskompakter blivit, vill jag rekommendera dessa som ett komplement, men ännu inte som ett exklusivt fotoredskap.

Jag skulle vilja lägga till Panasonic DMC-LX5 till din lista över tänkbara kompakter, speciellt om video är intressant.

Nackdelen med att XZ-1 sparar videoklipp i MJPEG uppvägs av att det är enkelt att redigera med t.ex. Windows Movie Maker på en relativt enkel dator/laptop. (XZ-1 största brist är en nervös autofokus i video, kör därför manuell fokus ibland).

Köper du din kamera i Europa, så har du i Olympus fall två års garanti, dvs ett år i tillägg till världsgarantin.

TS ville ha ljusstark optik. Även om t ex Olmpus nya kompakt XZ-1 har ljusstark optik äts detta upp av den lilla sensorn jämfört med t ex NX100. Dessutom så är dynamiska omfånget alltid sämre på dessa mindre sensorer. Det finns några alternativ och alla är spegellösa systemkameror. Samsung NX 100 m 20-50, Olympus EP (L) serien med antingen 17/2,8 eller 14-42, Panasonic GF 1-2 m 14-42, eller Sony NEX m 16/2,8. Samsung kommer släppa fasta objektiv snart. Zoomarna 14-42 Oly och 20-50 Sam är båda kompakta men ljussvaga men kan ändå fota i lika dåligt ljus som XZ-1 m f/1,8 p g a större pixlar. Oly EP har lite långsam AF tyvärr. NEX lider av att st zoom 18-55 är lite stor vilket förtär lite av storleksvinsten. Då blir det 16/2,8 men lite för mycket vidvinkel - men det kommer fler objektiv.

Inalles skulle jag föreslå Samsung NX100+20-50 (eller marginellt större NX10/11 om EVF önskas) eller Panasonic GF 1-2.

Kan du skippa bruskravet är kvalitetskompakterna LX 3-5 eller XZ-1 nog de hetaste om man även bakar in AG prestanda (men ffa då LX) och bara vill ha kompakt. Samsung EX-1 finns också billigt idag men även om ljusstark optik så är kantskärpan nära full glugg sisådär och bruset lite högre än konkurrenterna.

Valen står mellan kameror som är tillräckligt små att klämma ner i en byxficka i nödfall typ Olympus xz1, Canon S95, Nikon P300 (väldigt liten sensor på den va?) och liknande
Och en liten systemkamera typ Samsung NX100, Sony NEX5, Olympus EP2/EPL2 som kan trängas med alla andra saker i handväskan eller skötväskan så jag slipper släpa på en extra väska.

D40'in får nästan aldrig följa med eftersom det inte finns plats för den...
Skillnaden i storlek/vikt mellan D40 och t ex Olympus EPL2 med normalzoomar är inte jättestor. Om inte D40 får plats så får nog inte EPL2 heller det.

Skillnaden i storlek/vikt mellan D40 och t ex Olympus EPL2 med normalzoomar är inte jättestor. Om inte D40 får plats så får nog inte EPL2 heller det.

Främsta skillnaden är att Oly 14-42 kollapsar på längden i transportläget. Likaså är Samsung 20-50 kompakt. Däremot har NEX 18-55 problem vilket förtär lite av storleksvinsten.

Har du pengarna, kanske Fuji X100 är kameran för dig? Inte jätteliten, men både ljusstark och brusbra. Eller köp en 35/1.8 så du får ljusstyrka på din D40.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar