Annons

Liten, smidig "hölsterväska"

Produkter
(logga in för att koppla)

Fogge

Medlem
Jag behöver någon form av enklare hölsterväska som jag kan fästa i bältet som rymmer min D80 med 18-135-kitgluggen (14 husbredd * 16 hus+objektivdjup * 12 hushöjd cm) monterad men inget mer (nån liten sidoficka som rymmer minneskort eller annat småplock är dock inget minus om det är snitsigt integrerat). Eventuellt en väska med lång axelrem som ändå hänger i bälteshöjd - huvudsaken är att kameran är lätt åtkomlig och går att "få undan" så att den inte är ivägen.

Jag rör mig en del på spelkonvent och mässor (med mycket växlande mellan sittandes och ståendes och ibland trångt med mycket folk) så det är en fördel om väskan tål att nån gång bumpas in i ett bord eller en stol utan att göra åverkan på min kamera.

Jag har kollat på Crumplers och Lowepros väskor men de är antingen för små eller för stora, och Nikonväskan jag fick med "värdepaketet" skulle jag nog aldrig få för mig att använda. Jag vet att min systemkamera aldrig blir en kompaktkamera, men med rätt väska kan den bli nästan lika portabel. Någon som har något bra tips?
 
Jag köpte en Lowepro Toploading Zoom 1 (tror jag efter att ha kollat bilder) på Engmans foto här i stan.

Den var lite bulkigare än jag hade hoppats, men extrafickan var bra till biljetter och lite sånt i helgen när jag var på resande fot. Jag trängdes även i konsertfolkhav med kameran i väskan förra helgen utan problem. Kameran är relativt enkel att fiska upp (men det är lätt att öppna minneskortsluckan av misstag då kameran är tyngre i greppänden och gärna trycker sig mot väggen i just den änden man behöver få in fingrarna) och tiden från order till det att jag kommer till skott är bekvämt kort, mycket tack vare att D80'n startar och skjuter på typ en sekund.

Bytte dock remmen mot den jag fick med Nikonväskan, den hade bättre axelpuffgrej.
 
dano skrev:
Jag har en Rezo TLZ 20 som rymmer mer än man kan tro, med lite vilja får faktiskt min Canon 5D med 24-105/4L plats.

Var gör du av motljusskyddet? Har en likadan väska till min D80 med 18-135 och kameran får plats precis i väskan. Dock vet jag inte var jag ska förvara motljusskyddet. Tips mottages.
 
Motljusskyddet får förvisso plats i min väska, men testa att skruva på det "baklänges" så att kronbladen sluter runt objektivet istället för sticker ut framför.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.