Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten prisfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jo, det är så att jag hra fått en förfrågan från min gammla skola, att fota lite till min gammla linje (hotell och restaurang) Bilderna ska ändast användas på en hemsida för programmet.
Jag har enbart en Dimage z10 med 3.2mp, men bilderna duger för internet.
Frågan är, hur mycket kan det tänkas att jag kan ta i betalt? Rektorn vill betala en klumpsumma som vi ska bestämma, och jag är mest glad att synas med mina bild.

Jag vet inte om det är någon idée att fråga, men jag chansar, då jag inte vet något om prissättning, och jag vill inte säga något överpris, då jag dels behöver pengar, och så vill jag gärna inte gå minste om mitt första "fotouppdrag".

Är mycket tacksam för hjälp.

MvH

När jag gjorde mitt första jobb blev jag anställd för en lön på 110:-/h (typ 200-250 om man ska fakturera) +reseersättning vilket låg lite högre än vad jag hade haft tidigare på ett "vanligt" jobb. Alldeles för billigt om man jämför mer alla cirkaprislistor (t.ex. BLF som ligger på 895:- + moms) men man får faktiskt chansen att prova på yrket för första gången!
Senare tog jag kontakt med en yrkesfotograf som menade att man inte ska ligga under 600:- + moms och det har jag som ett litet riktmärke just nu.
Naturligtvis ska dom även betala alla ev. utlägg du har under jobbet, resor, material etc.

Allt handlar ju trots allt om lite känsla för vad vem kunden är och vad dom är villiga att betala. Man ska väl inte ta underpriser men ibland kan även erfarenheten vara värd en hel del.

Hoppas jag inte får för många yrkesfotografer efter mig nu ;o)

/Micke

hmm.. detta kommer säkert ta mer än 2-3 timmar, så jag borde ha runt 1000:-? om inte mer?
Jag vill ju inte säga för mycket heller, då jag inte vill gåmiste om första fotojobbet..

Är det folk du känner så tycker jag att du ska försöka ha en dialog med dom. Eftersom det är en skola är det ju inte dom personligen som står för kostnaden. Sen är det ju inte bara fotograferingen som tar tid, du kanske ska efterbehandla, beskära och bränna ut bilderna på en CD m.m. som också tar tid.

/Micke

Jag ska och träffa rektorn och några gammla lärare på skolan idag, och förhoppningsvis komma fram till ett rimligt pris. Jag frågar mest för att få lite mer kött på benen innan jag ska träffa dom.

Och Efterbehandling, beskäring och liknande kommer jag förmodligen att göra, då dom så enkelt som möjligt vill kunna lägga ut bilderna på deras hemsida.

tack så mycket.

nästa fråga blir denna:

Jag fotade idag på skolan, på en middag som annårdnades för några komun människor som jobbat för nått i 25 år, kommer inte ihåg exakt vad på rak arm, men det är så att en av "komun folket" frågade mej om inte dom kan få använda några av bilderna på komunens hemsida, ska dom få göra det kostnadsfritt eller ska jag säga att jag vill ha betalt?

Nja, tag tycker nog inte att du ska ge dom den gratis egentligen... en arkivbild är inte helt gratis att köpa till en hemsida om man ska gå efter gängse prislistor.. skulle tippa det egentligen ska kosta mellan 500-1000 kronor beroende på användning /per bild och då får dom bara använda bilden under en begränsad tid.. gör som du gjorde med den andra "förhandlingen" och känn efter vad dom tycker är ok. börja med en 500:ing eller så och förklara att dom får använda den fritt i det priset t.ex. (MYCKET billigt om man kollar listorna).

Sen tycker jag att du direkt ska beställa en cirkaprislista från BLF (bildleverantörernas förbund), kostar 100:- och då har du betydligt mer kött på benen vad gäller prissättning!

lycka till!!

/Micke

Jag har mailat dom nu, och väntar på svar.

Får nog ta och göra det, men det får nog ändå vänta lite, tills jag har bättre utrustning så jag kan ta fler uppdrag.

Finns ingen anledning med att vänta med att beställa listan iaf.. den kostar ju i praktiken ingenting o så får du ju tid på dig att "läsa på" och bestämma dig för vilka priser du ska ligga på OM du får frågan igen... har du blivit tillfrågad en gång så finns det ju inget som säger att du inte skulle bli det igen...
Det är ju så att priserna i listan inte precis är låga för en "hobbyfixare" så lite funderande på vart man vill lägga sig är nog bra. Kommer frågan så är det ju alltid ett plus att vara beredd..

Lycka till med försäljningen också!!

/Micke

Jimpawa skrev:
Jag har mailat dom nu, och väntar på svar.

Får nog ta och göra det, men det får nog ändå vänta lite, tills jag har bättre utrustning så jag kan ta fler uppdrag.

Bra med listan, da kan du ocksa arligt saga till kunden "jag gor det for xxx kr, det ar halva priset mot vad ett proffs tar."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar