Annons

Liten makrokamera för fokusstackning

Produkter
(logga in för att koppla)

filip71

Aktiv medlem
Jag fotograferar idag makro med min Nikon D7200 med 105mm makroobjektiv, raynoxlins och extern diffuserad blixt på kabel. Jag stackar ofta för att få ett stort skärpedjup, ibland med stativ och linjärbord men ofta på "frihand" (dvs stöd mot marken eller något annat stationärt). Jag skulle vilja ha någonting mindre att bära på och det måste inte vara en systemkamera. Den måste alltså ha följande;
+ manuella exponeringsinställningar på både bländare och tid
+ manuell fokus / stänga av autofokus
+ blixtsko
+ gänga på objektivet så att man kan sätta dit försättslinser av typen raynox för ökad förstoring
+ stativgänga
+ hyggligt snabb från avtryck till tagen bild (jag fotar levande kryp och inte i studio)

Kameran måste inte ha utbytbara objektiv så länge den har en kort närgräns. Objektivet måste inte ha något stort ljusinsläpp med bländare <f2.8 eftersom jag alltid fotograferar med f11 eller större värden. Faktum är att jag helst vill slippa utbytbara objektiv för att slippa rengöra sensorn hela tiden. Bruset ska vara lågt vid ISO100-400, men eftersom jag fotograferar med blixt så är brusegenskaper vid ISO1600 ointressant. Det får gärna vara en liten sensor eftersom jag är helt ointresserad av kort skärpedjup.

Helst "billiga" lösningar men är det bra grejer så får det kosta upp till 8000 kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.