Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten kamera för snabba djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Liljar

Medlem
Läste diskussionen om snabbar djur och har liknande problem med att fånga hundar och människor i språng när det gäller hundutställningar. Problemet är att jag är så satans trött på att släpa på en stor systemkamera Canon D550...

Jag är sugen på att testa en mindre kamera men är inte så inne i matchen så jag har ingen aning om vad jag skall köpa... har kollat på en på Sonys NEX-3 el NEX-5 med deras E16 mm f2,8 objektiv.

Vad tror vi om det? Finns det något bra alternativ till mindre kameror liknande NEX och Olympus PEN?

Dela gärna med er ideer och tankar.

Tack på FÖrhand

Fredrik

Med reservation för att jag aldrig besökt en hundutställning, men 16 mm låter för lite tycker jag. Det är ju en ganska kraftig vidvinkel på NEX. Vad har du för objektiv till din Canon 550D? NEX har ju ungefär samma sensorstorlek som din nuvarande kamera (aningen större t o m) så du lär behöva ungefär samma brännvidd till NEX som du tycker att du behöver till 550D.

Olle

Problemet är att jag vill slippa släpa på en stor kamera. Jag orkar inte ta med den så jag använder min lilla Sony cybershot camera för 1200:- vilket inte håller måttet så jag vill fortfarande ha en systemkamera... därför har jag kollat på en NEX. Men jag kan inte så mycket...

Snabba djur kräver snabba kameror = systemkameror! Du får lägga mer tid på gymmet. Eller träna med en Canon 1D md 24-70. Sedan kommer din 550D att kännas lätt som en fjäder. Proffsfotografer bär inte omkring med tunga kameror för nöjes skull utan för de krävs för att få bilderna de behöver. Vi är nog rätt många här sssom svär över systemkameran men den är svår att komma ifrån för snabba objekt. Bättre bärsystem kanske kan vara en lösning?

Snabba djur kräver snabba kameror = systemkameror! Du får lägga mer tid på gymmet. Eller träna med en Canon 1D md 24-70. Sedan kommer din 550D att kännas lätt som en fjäder. Proffsfotografer bär inte omkring med tunga kameror för nöjes skull utan för de krävs för att få bilderna de behöver. Vi är nog rätt många här sssom svär över systemkameran men den är svår att komma ifrån för snabba objekt. Bättre bärsystem kanske kan vara en lösning?

Jag är inte säker på att du har rätt här eftersom sensorn är större på en Nex än vad den är på en 550D vilket borde ge den bättre ISO-egenskaper.

/Karl

Rätt

Jag är inte säker på att du har rätt här eftersom sensorn är större på en Nex än vad den är på en 550D vilket borde ge den bättre ISO-egenskaper.

/Karl

Man kan aldrig vara säker på att ha rätt. Det går säkert att ta en och annan lyckad bild med en långsammare kamera men chansen är bra mycket större med en snabb systemkamera utrustad med ett snabbt objektiv.

Gå och testa en NEX på Mediamarkt eller där de har den hemma. Den är snabb som en systemkamera fast mindre. Personligen tyckte jag den var svår att hålla i, men det är ju alla småkameror...

För att den skall bli riktigt liten får man ha 16mm på den, men den brännvidden kanske inte är det du är ute efter nu.

Sen finns ju Canon G12 också, jag hade tittat på både NEX och denna i affär om jag varit som du.

//Björn

Gå och testa en NEX på Mediamarkt eller där de har den hemma. Den är snabb som en systemkamera fast mindre.
Nja, det har jag lite svårt att tro. Även om Sony kanske har lyckats bra med AF i Nex-modellerna så är den nog fortfarande några steg efter AF i en vanlig spegelreflex.

Ska man plåta t ex djur som rör sig vill man ha snabb AF och dessutom möjlighet till en följande AF som funkar. Då finns det inga alternativ till spegelreflexkameran.

Nja, det har jag lite svårt att tro. Även om Sony kanske har lyckats bra med AF i Nex-modellerna så är den nog fortfarande några steg efter AF i en vanlig spegelreflex.

Jag vet ett par instegsmodeller som den kör åttor runt om vi nu tvunget skall jämföra (oavsett tillverkare), men det var inte min mening. Om man nu vill ha ett alternativ till systemkamera så är dessa två som jag nämnde de bästa alternativet (enligt mig då)

Självklart finns det också systemkameror som skickar ut NEX i diket, så att säga.... :)

Själv så var inte NEX något för mig, men det skadar ju aldrig att gå och testa dem.

//Björn

Ska man plåta t ex djur som rör sig vill man ha snabb AF och dessutom möjlighet till en följande AF som funkar. Då finns det inga alternativ till spegelreflexkameran.
Sonys SLT-kameror har samma typ av AF som spegelreflexkameror och är därför lika snabba. Men det hjälper inte Fredrik eftersom de är nästan lika stora och tunga också.

Av de spegellösa systemkamerorna (NEX m fl) anses väl Panasonics modeller ha den snabbaste autofokusen.

Olle

Jag visste att den skulle komma, ändå skrev jag som jag gjorde...

Jag lägger ner, men nästa gång jag är och testar kameror på någon elektronik-kedja så skall jag lägga på minnet vilken modell det var. Om man ser till vad en NEX kostar så är den ju dyrare än vad vissa DSLR:er är så lite är ju vad man betalar för, och jag lovar att det finns systemkameror som inte "klår" NEX på alla punkter.

Sen skrev jag ju positivt om G12 också, skall du inte gnälla på det med ? ;-)

Ta det med en nypa salt om du vill, men du måste ju erkänna att det finns kameror som kallas DSLR som inte är värda namnet - och där finns det kanske mer än NEX som spöar dem...

//Björn

... jag lovar att det finns systemkameror som inte "klår" NEX på alla punkter...
Ja, så tror jag säkert att det är. Jag kanske missförstod dig tidigare, för jag fattade det som om du sa att Nex har just snabbare AF och bättre följande fokus än vissa dslr-modeller.

Sen skrev jag ju positivt om G12 också, skall du inte gnälla på det med ? ;-)
Ledsen om du uppfattar mina kommentarer som "gnäll". Både G12 och Nex-modellerna är jättebra kameror på många sätt. Fast nu frågar ju trådstartaren något som passar när man ska ta bilder på djur som rör sig ganska snabbt.

Ledsen om du uppfattar mina kommentarer som "gnäll". Både G12 och Nex-modellerna är jättebra kameror på många sätt. Fast nu frågar ju trådstartaren något som passar när man ska ta bilder på djur som rör sig ganska snabbt.

Närå, jag skojjade lite när jag skrev gnäll :)

Men kan man tänka sig att sänka kraven en aning så är det väl bra alternativ. Sen är det ju tuffa krav (om man nu skall fånga vinthundar som springer omkring och leker), det blir ju lite som att köpa en begagnad dator eftersom "ungen skall ju bara ha den för att spela lite spel på" om nu den analogin funkar :)

//Björn

Frågan är hur viktig snabbheten på fokusen är, man kan ju oftast fuska och låsa fokusen på något som är där man vet att djuret kommer komma till och trycka av när det kommer dit. Att bara rikta kameran hit och dit och trycka av när man har ett djur i sökaren brukar sällan bli bra i vilket fall, till och med min Nikon D700 är många gånger för långsam för sådant.

/Karl

Läste diskussionen om snabbar djur och har liknande problem med att fånga hundar och människor i språng när det gäller hundutställningar. Problemet är att jag är så satans trött på att släpa på en stor systemkamera Canon D550...

...

Fredrik

Fråga: Tänker du ta bilder inomhus eller utomhus? Är det utomhus så finns det flera alternativ.
Casio's Highspeed kameror kan vara en idé. EX-ZR100

Inte ljusstarkast eller bäst inställningsmöjligheter men snabbast.

Med en inställning på upp till 30 bilder i sekunden kan EX-ZR100 spela in högupplösande filmer med vardera upp till 10 megapixel – med en inspelningshastighet på 40 b/s. På så sätt fångar du alltid precis rätt ögonblick! Antalet bilder per sekund kan delas in på olika sätt så att exempelvis 20 bilder lagras före den fullständiga avtryckningen och 10 foton efter.

Jag har en Ex-F1 som är perfekt när det går fort. Dock måste man som nämnts i tråden förfokusera eftersom den inte hinner med att fokusera under seriebilds tagningen.
Sedan finns det en massa andra BS program som under lättar actionfoto.

Svalan på bilden är tagen med ett av triggerprogrammen som tar bilder när objektet kommer in i bild med 5 bilder i bufferten hela tiden.

Bilagor

• CIMG5475.JPG
    CIMG5475.JPG
    99.5 KB · Visningar: 162
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar