Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Noiseprojekt

Avslutat medlemskap
Jag och grannen har funderat lite på att använda ett av våra källarutrymmen till en egen liten studio, så undrar lite vad som behövs och om rummet räcker...

Rummet är 3970mm djupt / 3080mm brett / 2190mm högt
så väggen fotona ska tas emot blir alltså 3080x2030mm

Grannen har 2st studioblixtar..
Jag har möjlighet att bygga belysning med olika ljuskällor såsom olika sorters lysrör, metall-halogen, högtrycknatrium m.fl

Har ni tips och råd om vad som behövs eller hur vi ska göra?!

Jag och grannen har funderat lite på att använda ett av våra källarutrymmen till en egen liten studio, så undrar lite vad som behövs och om rummet räcker...

Rummet är 3970mm djupt / 3080mm brett / 2190mm högt
så väggen fotona ska tas emot blir alltså 3080x2030mm

Grannen har 2st studioblixtar..
Jag har möjlighet att bygga belysning med olika ljuskällor såsom olika sorters lysrör, metall-halogen, högtrycknatrium m.fl

Har ni tips och råd om vad som behövs eller hur vi ska göra?!

Måla rummet svart/grått. Ställ in en modell, er själva och fota. :) Det kommer bara bli trångt och djävligt med fler blixtar etc. Skaffa kanske en liten slavblixt eller två för bakgrundsljus.

Det är ungefär samma storlek som jag har att röra mig med i min hemmastudio, dock har jag fördelen att kunna stå i köket och fota genom hallen =) så jag kan använda min billiga men skarpa 50mm 1,8 även för helkropp.

Hoppa över lysrör och annat och använd studioblixtarna. Komplettera som skrevs rtidigare med nån slav blixt, kanske du har en kamerablixt liggande du kan använda som effekt eller hårljus. Reflexskärm kan simulera extra ljuskälla oxå.

Som bakgrund är det vanligt med pappersrullar ( 270 cm breda ) man köper på YFO, Scandinavian Photo m fl. De är 11 meter långa och man klipper helt enkelt av en bit när den blivit för använd och smutsig.

Måla rummet svart/grått. Ställ in en modell, er själva och fota. :) Det kommer bara bli trångt och djävligt med fler blixtar etc. Skaffa kanske en liten slavblixt eller två för bakgrundsljus.

Som jag skrev tidigare så är det ett extra rum till tvättstugan så det är nog inte så jättepoppis att måla då jag bor i hyresrätt.. (glömde nämna)

Det är ungefär samma storlek som jag har att röra mig med i min hemmastudio, dock har jag fördelen att kunna stå i köket och fota genom hallen =) så jag kan använda min billiga men skarpa 50mm 1,8 även för helkropp.

Hoppa över lysrör och annat och använd studioblixtarna. Komplettera som skrevs rtidigare med nån slav blixt, kanske du har en kamerablixt liggande du kan använda som effekt eller hårljus. Reflexskärm kan simulera extra ljuskälla oxå.

Som bakgrund är det vanligt med pappersrullar ( 270 cm breda ) man köper på YFO, Scandinavian Photo m fl. De är 11 meter långa och man klipper helt enkelt av en bit när den blivit för använd och smutsig.

Vad ska jag använda för "allmänljus" då det kommer vara kolsvart där nere då det enbart sitter en glaskupol i taket med 40 eller 60W glödlampa..

Man kan klara sig väldigt långt med bara två blixtar. Om du vill "allmänljus" så rikta en av blixtarna ( utan parapaly eller softbox eller annan ljusmodifierare ) itaket för större spridning. Annars är paraply bra på att sprida ljuset oxå. Kombinationen att ha en blixt med paraply och den andra med softbox är väldigt vanlig.

Kolla här på Lambis bildserie. Det är bara en blixt i paraply använd här.

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=19459

Finns även här på fotosidan tror jag ..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1072238.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar