Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten hemmastudio + porträtt + D40x + vilket objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

litiumlolita

Ny medlem
Hej!

Jag har sökt å sökt på detta men vet inte om jag blivit så mkt klokare. Är nybörjare och har som sagt en D40x med 18-55 som ingick, en liten hemmastudio och vill nu fota porträtt i första hand. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt med objektiv till den här kameran. Har förstått så pass mkt att det måste stå AF-S (nikon) eller HSM (sigma) för att det ska funka. Har tittat runt på cyberphoto och så men vet inte riktigt vad det är jag söker mer än att det ska vara till porträtt inomhus..

någon vänlig själ som vill hjälpa, bara kort ge mig ett objektiv max 4000:- till min kamera som funkar bra för ändamålet??

Mvh Piia

Tror inte det finns något optimalt porträtt objektiv till den kameran för 4 papp, lägger du till drygt en tusing så finns Nikon AF-S 60/2,8 Makro, den borde funka fin fint, då får du en makroglugg på köpet, annars är bästa valet Nikon AF 85/1,8 D eller Nikon AF 50/1,4 D men då får du fokusera manuellt med din kamera.

Skall du ta steget från semesterbilder till mer avanserat foto så bör du byta upp dig till åtminstånde en D80.

/kent

Bokeh skrev:
Skall du ta steget från semesterbilder till mer avanserat foto så bör du byta upp dig till åtminstånde en D80.

Att antyda att D40 bara duger till semesterbilder är dumheter! Bara för att den kan anvndas av vem som helst betyder inte det att inte duger till annat än nybörjarfotografi. Det var inte så förfärligt länge sedan yrksefotografen hade nöjt sig med det som en D40 kan.

Jag skulle föreslå en begagnad 85/1.8 i studion för portätt. I synnerhet om du använder stativ, där ju avståndet till objektet inte ändras hela tiden. Fokusera kan man göra halvautomatiskt: vrid och titta på den gröna fokuslampan.Prova med kitgluggen (stäng av AF på objektivet), så får du se om du tycker att det är en framkomlig metod! Värt att komma ihåg är dock att kitgluggen är rätt besvärlig att fokusera manuellt ftersom fokusringen är så "rasslig".

Per.

Jag tycker inte att objektiv utan inbyggd fokuseringsmotor är ett alternativ. Det är alldeles för svårt att ställa skärpan manuellt i en Nikon D40 och indikationslampan är inte mycket till hjälp.

För 6000 kr får man en Sigma 50-150/2,8 HSM. länk

litiumlolita skrev:
Hej!

Jag har sökt å sökt på detta men vet inte om jag blivit så mkt klokare. Är nybörjare och har som sagt en D40x med 18-55 som ingick, en liten hemmastudio och vill nu fota porträtt i första hand. Vad jag förstår så är det inte helt enkelt med objektiv till den här kameran. Har förstått så pass mkt att det måste stå AF-S (nikon) eller HSM (sigma) för att det ska funka. Har tittat runt på cyberphoto och så men vet inte riktigt vad det är jag söker mer än att det ska vara till porträtt inomhus..

någon vänlig själ som vill hjälpa, bara kort ge mig ett objektiv max 4000:- till min kamera som funkar bra för ändamålet??

Mvh Piia
Vad är det för problem med ditt 18-55?
Fungerar det inte?

Bokeh skrev:
Tror inte det finns något optimalt porträtt objektiv till den kameran för 4 papp, lägger du till drygt en tusing så finns Nikon AF-S 60/2,8 Makro, den borde funka fin fint, då får du en makroglugg på köpet, annars är bästa valet Nikon AF 85/1,8 D eller Nikon AF 50/1,4 D men då får du fokusera manuellt med din kamera.

/kent

Ok det verkar lite körigt. Men om jag nu köper tex Nikon AF-S 60/2,8 Makro går detta att använda på ex D80 sen?

det går utmärkt att ta fina porträtt med nikon 55-200,men om du väljer denna så köp den med VR om du fotar på frihand utanför studion,den ska ha bättre optik ochså har jag läst.Men ju dyrare du köper desto bättre optik får du så prova dig fram och lycka till ! och välkommen till D40/x -klubben.

Re: Re: Liten hemmastudio + porträtt + D40x + vilket objektiv??

Erik Schalin skrev:
Vad är det för problem med ditt 18-55?
Fungerar det inte?

Det är väl klart att det fugerar, men det ger nog inte den kvalitet man önskar för porträtt foto i studio, speciellt bakgrundsoskärpan är väl ingen höjdare då den gluggen inte ger tillräckligt kort skärpedjup, eftersom den desutom behöver bländas ner ett par snäpp för att ge bra skärpa.

/kent

litiumlolita skrev:
Ok det verkar lite körigt. Men om jag nu köper tex Nikon AF-S 60/2,8 Makro går detta att använda på ex D80 sen?

På en D80 kan du använda alla Nikons gluggar, även alla pirater, det är en utav flera fördelar med att ta steget upp från instegsmodellen, en annan viktig fördel är att D80 kan styra extra blixtar trådlöst, en behändig option i studiofoto.

/kent

Bokeh skrev:
På en D80 kan du använda alla Nikons gluggar, även alla pirater, det är en utav flera fördelar med att ta steget upp från instegsmodellen, en annan viktig fördel är att D80 kan styra extra blixtar trådlöst, en behändig option i studiofoto.

/kent

Det går även utmärkt att styra blixtar trådlöst i en studio med en D40. Antingen med den inbyggda blixten, ir eller med radio.

Däremot går det inte att få TTL-automatik med Nikons CLS-teknik. Men den har man ju inte heller så mycket nytta av i en studio.

Om det handlar om en liten hemmastudio handlar det förmodligen även om korta fotograferingsavstånd. I så fall kan det kanske bli lite knepigt med längre brännvidder. Testa med det objektiv du har och se vilken brännvidd som vekar funka bäst. Det är inte omöjligt att det skulle funka med 30mm. I så fall kanske Sigmas 30/1,4 kan vara intressant.

Lite tråkigt att föreslå men..

kitobjektivet till d70 nikkor 18-70
är ett klart bättre normalzoom än det du har.
Det är också tillräckligt långt för porträtt.
Det finns ganska enkelt att få begagnat för under 2000kr. Sälj sedan ditt för 500kr så
har du för 1500kr skaffat dig ett objektiv
som du kan använda för porträtt och annat!.

I studio tycker jag man oftast inte behöver något
med stor bländare, bakgrunden får man kontrollera på annat sätt
I en liten studio är det väldigt bra med ett zoomobjektiv.

Objektivet du har går bra att använda, det är lite kort och kanske inte maximalt skarpt men det räcker gott!

Re: Re: Re: Liten hemmastudio + porträtt + D40x + vilket objektiv??

Bokeh skrev:
Det är väl klart att det fugerar, men det ger nog inte den kvalitet man önskar för porträtt foto i studio, speciellt bakgrundsoskärpan är väl ingen höjdare då den gluggen inte ger tillräckligt kort skärpedjup, eftersom den desutom behöver bländas ner ett par snäpp för att ge bra skärpa.

/kent
Inte ens när jag laddar med Panf, 50 ASA, så kommer jag ner till bländare 2,8 i studion.
5,6 är liten för mig och 8-16 normalt. Så i mina öron verkar 18-55 funka ypperligt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto