Annons

Liten hök, eller liten falk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newman75

Aktiv medlem
Denna gynnaren satt på en strålkastare längs en landsväg cirka en mil från Sturup, nere i Skåne alltså. När den flög iväg var den så snabbt iväg så jag hann tyvärr inte med med kameran.

Nu är frågan, är det en liten hök (sparvhök kanske?) eller någon form av liten falk? Tyvärr kom jag inte närmre än så här. :eek:(

Se även annan bild - större format: http://www.fotosidan.se/obj/photo/e/e9d812c5d0f4126e42b43ac7f8d16e88.jpg

Bilagor

• rovfågel 002.jpg
    rovfågel 002.jpg
    25.3 KB · Visningar: 2,313
Senast ändrad:
Tack för hjälpen! Hur ser man egentligen bäst på sparvhög och tornfalk, några tips? Tornfalken mer brunröd och sparvhöken mer svartvit? Fast sparvhöken ser ut att kunna ha rödbrunt bröst ibland tycker jag mig se på vissa bilder?

Mustaschstrecket är en tydlig karaktär hos Tornfalk. Och det gula stirrande ögat hos Sparvhöken, om du kommer så nära. =) Sparvhöken känns tyngre med bredare vingar. Tornfalken har proportionellt längre stjärt. Dessutom är Sparvhöken tvärbandad på undersidan medan Tornfalken är längsbandad.

Tackar för det - jo - nu när du säger det så visste jag om ögat. Fast inte så ofta man är så nära... fast i dagarna blir det nog beställt en telekonverter och då når jag upp i 960mm (motsvarande), så då skall väl sannolikheten för att komma närmre öka lite i alla fall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar