Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten hård väska till Sony a6000 för skidåkning?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrJB

Ny medlem
Hej!
Försöker hitta en liten och smidig väska/hardcase som passar min a6000 med den medföljande 16-50 objektivet. Denna skall användas vid skidåkning, utför och måste alltså skydda kameran vid rejäla vurpur och mot snö. Kan ju bli en rätt rejäl smäll om man har otur. Har vid min senaste resa kameran i ryggsäcken i en egen liten vadderad väska som i sin tur låg i en plastburk, inte den smidigaste lösningen :)
Vill nu ha en så liten väska som möjligt som kan fästas på ryggsäckens bärremmar eller midjebältet så att det snabbt går att få fram kameran utan att behöva ta av sig ryggan. Men jag hittar inget hardcase som passar för det, verkar bara finnas portföljliknande hårda väskor?
Några förslag?
 
Är du säker att du behöver en hård väska för din kamera. Har min NEX-5N med 16-50 i en LowePro Dashpoint 20 i benfickan av mina snowboard brallor och den har inte tagit skada av några vurpor (man kan inte säga samma sak av min kropp). Byggde mig tidigare en hardcase med lite delar från Clas Ohlson som rymmer NEX-5N med 16-50, en 55-210 + lite filter och batterier, men den kräver ryggsäck för att stuva undan samt att den är jäklig hård om man ramlar på den.
 
Häng den om halsen.
För att fota, öppna jackan, fota, Stäng jackan o åk vidare.
Är det ngt vi skyddar instinktivt när vi ramlar så är det magen...

PS har du den på ryggen se då till att du använder ryggskydd.
Ja det skall man se till att man gör oavsett om man använder kamera eller ej DS
 
Nja hänga runt halsen verkar lite obekvämt om den hänger lös och dinglar. Behöver nog nått stabilare.
Har också tänkt på risken att skada sig själv om man har den i ett hardcase, i ryggsäcken finns det dock ganska mycket grejer som skyddar om man packar rätt så där är jag inte så orolig.
 
Nej det är inte obekvämt.
Använder D800 o antingen 85/1,8 17-35/2,8 24-70/2,8(mest) 70-200/2,8
Väljer ett objektiv på morgonen o sen får det sitta på hela dagen.
Funkar tom i puckelpist.

Att inte använda ryggskydd... fråga Thomas Fogdö om han ångrat sig ngn gg...
Finns rätt billiga på Biltema, men det klart de, är inte lika smidiga som de dyrare dedikerade slalomskydden. Värmer skönt också.
 
Jo det är obekvämt. och inte så sugen på att ha en löst slängande metallkloss om man kör en tomahawk nedför en brant. Kanske om man kunde ha den i någon form av hölster eller fästa den i trancieverselen eller nått sånt.
Så det är inte någon som känner till nått passande slimmat hardcase? Skumt att det skall vara så svårt att hitta, men det kanske är jag som är orolig i onödan... :)
Beträffande ryggskydd eller inte så visst, det kan skydda mot en skada som Fogdö fick. Antagligen hade en packad ryggsäck också gjort det. Eller så hade inget av dom hjälpt, vem vet? Men risken att det skall inträffa är extremt liten, förmodligen är risken betydligt större när du cyklar till jobbet skulle jag tro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.