Annons

Liten fundering angående focus på modell

Produkter
(logga in för att koppla)

Diver69

Aktiv medlem
Hoppas inte detta är en jättedum fråga, men jag har lite funderingar kring AF och på modell/porträtt foto!

Hur gör ni när ni tar en porträttbild (alt. modell) och ni har stativ? Jag menar focus på ögonen????? hur lätt är det att ta focus på dom och sedan vinkla kameran rätt för att ta den "vyn" man vill? Jo, jag har en kuled på mitt stativ och jag skulle ju kunna använda den till att göra som jag skrev, men gör man verkligen så?

Tacksam för svar för detta är verkligen ett bekymmer för mig!

MVH
Martin

P.S
Är i Kina just nu (jobbar) och det är lite underligt men jag kommer inte in på "www.modellbilder.se". Det är precis som om jag inte är tillåten att se den sidan här ifrån. Någon som varit med om detta? Jag vet för ett år sedan så skulle jag in och titta på TV4 TV hemsidan (Det var gratis ett tag att titta på det) men då stod det iallafall att jag inte var tillåten att titta på TV4 TV från det land jag befann mig.

Senast ändrad:
Diver69 skrev:
Hoppas inte detta är en jättedum fråga, men jag har lite funderingar kring AF och på modell/porträtt foto!

Hur gör ni när ni tar en porträttbild (alt. modell) och ni har stativ? Jag menar focus på ögonen????? hur lätt är det att ta focus på dom och sedan vinkla kameran rätt för att ta den "vyn" man vill? Jo, jag har en kuled på mitt stativ och jag skulle ju kunna använda den till att göra som jag skrev, men gör man verkligen så?

Tacksam för svar för detta är verkligen ett bekymmer för mig!

MVH
Martin

På många kameror kan man först låsa fokus tex på ett ansikte i centrum och sedan vrida kameran så att ansiktet hamnar i kanten men fortfarande stannar i fokus. Kolla i instruktionsboken!
MVH
Pelle

Diver69 skrev:

Japp, jag gör så i alla fall, ställer in den fokuspunkt som ligger närmast ögonen, fokuserar och flyttar kameran dit jag vill.

Edit: Stavfel...

Hmmmm, svaret på min fråga är alltså att ni flyttar kameran när det sitter på stativet, för att få rätt vy, när ni väl har fått den focus ni vill ha!? (Typ på ögonen!)

Tycker det är lite bökigt att efter varje kort flytta kameran (på stativet), göra en ny focus sökning, flytta tillbaks kameran igen!
(Som sagt, jag har en kuled så det är ju inte så att jag måste flytta ben eller så, men ändå!)
Det var ju ändå in fråga!

Problemet du beskriver händer väl bara vid lite längre avstånd och på största bländare typ 1:1,4 eller 1:1,8 Om du har ca 4 meter avstånd till modellen och bländare 1:7,1 - 1:8 så får du ett skärpedjup som täcker från nästippen till nacken på modellen. Som sagt; Bländare 1:1,4 ger väldigt kort skärpedjup, bara några millimeter.

Från jobbet här i Sverige kommer jag inte hellre in på MB!

Re: Re: Re: CENSUR!!

Kina censurer INTE Google iallfall och jag kan även söka upp "Modellbilder" i google och få träff. Testade även att söka på "bilder" på modellbilder och får upp en hel del!
Säger ju dock inte att dom INTE censurer något. Det gör dom säkert, men jag har inte märkt mycket och jag har varit här många ggr!

Spelar rocken!

OT; Såg en A700 utan objektiv idag i en riktig fotoaffär. 14.000 papp skulle dom ha, så priserna är dom samma! (Den stod utan objektiv, men kansek att det följde med ett kitob.

Maxieboy skrev:
Problemet du beskriver händer väl bara vid lite längre avstånd och på största bländare typ 1:1,4 eller 1:1,8 Om du har ca 4 meter avstånd till modellen och bländare 1:7,1 - 1:8 så får du ett skärpedjup som täcker från nästippen till nacken på modellen. Som sagt; Bländare 1:1,4 ger väldigt kort skärpedjup, bara några millimeter.

Från jobbet här i Sverige kommer jag inte hellre in på MB!

Hmmmm. OK. skall testa till helgen. Hemma igen då.
Skall bli intressant att se. Låter du AF'en fokusera på vilken del som helst på ansiktet eller håller du dig ändå till ögona?

Re: Re: Re: CENSUR!!

Lite OT till!

Jag kör EGPRS (edge) här i Kina!
Det ni. Skall väl snart komma till Sverige!

Läste på Telias hemsida att Gbg och Stockholm snart skulle få det. (vara utbyggt!)

MVH
Martin

Re: Re: Re: Re: CENSUR!!

Diver69 skrev:
Kina censurer INTE Google iallfall och jag kan även söka upp "Modellbilder" i google och få träff. Testade även att söka på "bilder" på modellbilder och får upp en hel del!
Säger ju dock inte att dom INTE censurer något. Det gör dom säkert, men jag har inte märkt mycket och jag har varit här många ggr!

Spelar rocken!

OT; Såg en A700 utan objektiv idag i en riktig fotoaffär. 14.000 papp skulle dom ha, så priserna är dom samma! (Den stod utan objektiv, men kansek att det följde med ett kitob.

Måste vara hotellet som har gjort något galet med sin brandvägg. Här på jobbet kommer jag in på MB.

Manuell fokus.
Men i studio använder jag blixtar och då är tiderna så snabba så handhållet funkar mycket bättre att jobba med.

Jag och många andra använder inte stativ vid studiofoto. Mycket lättare att jobba handhållet så man kan komponera bilden fritt.
Välj den fokuspunkt som ligger närmast det du vill ha fokus på så att du flyttar så lite som möjligt och kör inte på onödigt stor bländare i studio.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar