ANNONS
Annons

"Liten" ersättare till nikon d3300.

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin.H

Medlem
Hör upp alla kameranördar och ev hobby/proffsfotografer!

Köpråd önskas!

För någon vecka sedan blev min trotjänare nikon d3300 stulen. Och nu vill jag köpa en ny kamera.
Med min systemare kände jag ofta att jag begränsades av dess storlek. Jag drog mig ibland för att ta med den på utflykter, jag skulle vilja ha något betydligt mindre men som ändå är likvärdigt med d3300.

Till min d3300 hade jag två objektiv. Ett 35 mm f1.8 och ett 28-75 f2.8.

Jag fotograferar allt möjligt, mina barn , fru, slott, ruiner, natur, städer. Både i ljus och mörker. Så ljusstark kamera är ett måste.

Just nu har jag fastnat för tre modeller:
Fujifilm finepix x70
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3486671
Fujifilm finepix x30
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2780351
Panasonic lx100.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2802798

X70 har ingen zoom men stor sensor, likvärdigt med min d3300. Hyffsad bländare på 2.8.

X30
24-115 mm, hyffsad zoom mao. Dock mindre sensor 2/3. Bländare på 2.0-2.8

Lx100
24-75 mm, hyffsad zoom, något större sensor än x30 men mindre än x70. 4/3. Bländvärde 1.7-2.8.

Hur pass handikappad blir man av mindre sensor? Blir bildkvalitén väldigt påverkad eller är det ytterst marginellt?
Kan x70n klara sig bättre i dåligt ljus än lx100 pga större sensor trots sämre bländvärde?

Vad beträffar zoom är jag inte säker på att jag behöver det, men jag vet inte. Det är svårt.

Alternativ två jag tänkt mig är att köpa en fujifilm x-m1 eller dylikt med ett 35 mm 1.8f begagnat. Är det likvärdigt eller kanske t.om bättre än x70n?
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2021400

Har även funderat på att köpa en fujifilm finepix x100s. Dom ligger rätt bra i pris nu och har bättre bländare än x70. Är den bättre?

Finns det andra modeller jag borde överväga som är bättre?

Jag behöver guideledning! Kameror är en djungel.

Maxbudget 6000 kr. (Skralt jag vet)
Jag drar mig inte för att köpa begagnat. Tvärtom!

Jag är evigt tacksam de som kan och orkar hjälpa mig.

Tack i förhand!

"Hur pass handikappad blir man av mindre sensor? Blir bildkvalitén väldigt påverkad eller är det ytterst marginellt? "

Av en större bildsensor så blir det lättare att få väldigt kort skärpedjup/ suddig bakgrund. Du har haft APS-C, fullformat ger ännu lättare att skapa suddig bakgrund.
Av en mindre sensor blir det däremot tvärtom lättare att få större skärpedjup, till exempelvis när man skall filma och vill ha skärpa i hela bilden.
Fördelen med mindre sensor blir också att du kan komma längre bort trots mindre objektiv. Du kan tycka att det är lättare att fota macro med mindre sensor då du inte måste bråka med extremt tunt skärpedjup. Fördelen med stor sensor blir att du kan få bättre kvalité vid vidvinkel bilder. Så det finns både plus och minus.

Mindre sensorer har i regel svårare att hantera mörka bilder, det uppstår mer brus vid högre iso. Nattbilder kan du dock alltid ta om du har stativ och kör en längre slutartid.

Jag har haft Nikon D7000, kör nu D800, men har också X100T och LX100.
Så man kan ju tycka att jag borde kunna svara på frågan. Men det vete fasen om jag kan det.
(Till saken hör att jag mest använt min LX100 under vatten.)

Jag gillar båda 100-kamerorna. De är trevliga att använda, de har användbara sökare, de ger tillräckligt bra bildkvalitet så länge man inte pressar in dem i extrema situationer.

LX100 skulle jag säga har bättre följande autofokus än X100T. Och X100S laggar efter T vad gäller autofokus överlag. När jag läser vad du fotar ser jag "barn" som det som skulle kunna göra livet lite besvärligt med X100S. Den vill helst att motivet är stilla.

Visst märker jag att sensorn är mindre än min D800, och det gäller båda kamerorna.

Angående bländare: vid samma bildvinkel som X100S ligger LX100 redan på f/2,3. Vid motsv 50 mm (dvs vad du haft med din 35 mm till D3300) är den på f/2,7. Så för lågljusfoto är X100S generellt att föredra framför LX100.

Äh, vad ostrukturerat jag skriver. Såhär då - vad är viktigast, bildkvalitet i svagt ljus eller alert autofokus?

Det finns en faktor till du nog bör ta i beaktande, bildstabilisering.

Mängden brus är i princip avhängigt av den totala mängden ljus kameran samlar in, så stor sensor, ljusstarkt glas, och lång exponeringstid är det som behövs.

För långa exponeringstider behövs antingen stativ (vilket ju förtar hela idén med en liten kamera) eller bildstabilisering, vilket t.ex x70 inte har.

Personligen skulle jag bl.a. av det skälet luta mot LX100, som har en mindre sensor men med IS, som för icke rörliga motiv mer än uppväger den mindre sensorn

Dessutom tycker jag x70 har en lite opraktisk brännvid, motsvarande 28mm är väldigt vidvinkligt som enda brännvidd.

Men, är kriteriet att kameran ska gå ner i fickan så beror det på hur stora fickor du har...

Äh, vad ostrukturerat jag skriver. Såhär då - vad är viktigast, bildkvalitet i svagt ljus eller alert autofokus?
Bildkvalitet i svagt ljus. Är otroligt skönt att slippa använda blixt inomhus, eller i dåliga ljusförhållanden utomhus.

Jag har även övervägt en spegellös fujifilm systemkamera. Men objektiven är helt makalöst dyra. (Aps-c sensor)
Noterade dock att panasonic och olympus gör spegellösa systemkameror i m43 sensor. O deras objektiv är väldigt prisvärda.
Vad presterar bäst i dåligt ljus?

En fujifilm spegellös systemkamera för ca 5000 kr med ett 30 mm f2.8

Eller panasonic / olympus med ett 30 mm f1.8?

...hittar du en Fuji X-M1 (eller M2) - slå till. Den har samma processor och sensor som X-T1 men med litet mindre inställningsmöjligheter - i princip nog Fuji's vassaste hus om man tar in storlek och pris..

Med Fujinon 27/2,8 har du en liten kombo som är bättre än de andra Fuji du tar upp, i princip är det en X-T1 / X-T10 eller X-E2 i ett litet hus. Det du inte får är sökare och möjlighet till elektronisk slutare.

Ett litet större alternativ är X-E2, med den senaste mjukvaran är den en mycket trevlig kamera, förutom sökare och att skärmen inte är vinklingsbar.

Avsaknad av sökare - man lär sig fort att plåta från höften, snegla på gröna horisontlinjen och trycka av. AF är hyfsat, men jag är gammal så jag kör gärna manuellt fokus och det går utmärkt att plåta barn - man kan förutse vart de är på väg ,-)

Fuji har ju Focus peaking, dvs motivets konturer ges en kontrastfärg (vit för M1, röd för E och T). Ett "commando wheel", kan tryckas till och så visas på skärmen en förstoring 3 ggr (M och E) vilket underlättar vid manuella fokusering.
Med adapter kan t ex ett Canon Fd 24/2,8 användas, det finns billiga kineser och gillar du vidvinkel är Samyang 12/2,0 ett mycket bra val.
Förutom Fujinon 27/2,8 finns ju 18/2,0 eller 23/2,0 WR - dessa är inte gratis men bildkvalitet är i absolut topp.

-J!

...hittar du en Fuji X-M1 (eller M2) - slå till. Den har samma processor och sensor som X-T1 men med litet mindre inställningsmöjligheter - i princip nog Fuji's vassaste hus om man tar in storlek och pris..

Med Fujinon 27/2,8 har du en liten kombo som är bättre än de andra Fuji du tar upp, i princip är det en X-T1 / X-T10 eller X-E2 i ett litet hus. Det du inte får är sökare och möjlighet till elektronisk slutare.

Ett litet större alternativ är X-E2, med den senaste mjukvaran är den en mycket trevlig kamera, förutom sökare och att skärmen inte är vinklingsbar.

Avsaknad av sökare - man lär sig fort att plåta från höften, snegla på gröna horisontlinjen och trycka av. AF är hyfsat, men jag är gammal så jag kör gärna manuellt fokus och det går utmärkt att plåta barn - man kan förutse vart de är på väg ,-)

Fuji har ju Focus peaking, dvs motivets konturer ges en kontrastfärg (vit för M1, röd för E och T). Ett "commando wheel", kan tryckas till och så visas på skärmen en förstoring 3 ggr (M och E) vilket underlättar vid manuella fokusering.
Med adapter kan t ex ett Canon Fd 24/2,8 användas, det finns billiga kineser och gillar du vidvinkel är Samyang 12/2,0 ett mycket bra val.
Förutom Fujinon 27/2,8 finns ju 18/2,0 eller 23/2,0 WR - dessa är inte gratis men bildkvalitet är i absolut topp.

-J!

Jag har sett att x-t10 finns för runt 3k på ebay utan att ha utsatts för jättemånga exponeringar. Kanske kan vara värt?
Kommer nog störa mig på avsaknad av sökare.

X-T10 är ett utmärkt val förvisso, men jag vet inte om jag skulle köpa på ebay. Jag har t ex sett objektiv som ligger någon 100-ing under svenska leverantörer och då är det inte värt att köpa utomlands.

Kolla begagnat i butiker och Tradera, vet ju inte var du bor men t ex Scandinavian har en x-e2..

-J!

Sony RX100

När folk kommer och frågar vilken kamera de ska köpa säger jag alltid (klassisk kommentar): en som du har med dig, för den kan du ta bilder med.
I samband med min 50-årsdag stod jag i begrepp att byta systemkamera. Tog mig en funderare på mitt eget råd. Så jag valde att behålla min systemkamera och köpte det bästa jag kunde hitta (då) i kompaktkamera för jag vill ha hög bildkvalitet. Och valde (fick i present av hustrun) en Sony RX100 + att jag lovade mig själv att den alltid ska vara med. Och den är fortfarande efter snart 4 år alltid med. Bildkvalitén är mycket bra (finns även raw-format). Filmar bra.
Jag har tagit många foton som aldrig blivit av om de skulle tagits med systemkameran. Och jag är väldigt nöjd med bildkvalitén. Det är första versionen av RX100 som jag har och det enda jag saknar är en vanlig sökare, som finns på de senare versionerna.
Klarar dåligt ljus bra!

Mobiltelefon!

När folk kommer och frågar vilken kamera de ska köpa säger jag alltid (klassisk kommentar): en som du har med dig, för den kan du ta bilder med.

Jag har tagit många foton som aldrig blivit av om de skulle tagits med systemkameran.

För detta syfte så är det IMO absolut överlägset bäst att köpa den mobiltelefon som har bäst kameramodul som gäller.

Finns inget som slår den mobiliteten och tillgängligheten (jo, jag har allt från 1"-kompaktkamera till FF, och nästan alla storlekar du kan tänka dig däremellan).

Hör upp alla kameranördar och ev hobby/proffsfotografer!

Köpråd önskas!

För någon vecka sedan blev min trotjänare nikon d3300 stulen. Och nu vill jag köpa en ny kamera.
Med min systemare kände jag ofta att jag begränsades av dess storlek. Jag drog mig ibland för att ta med den på utflykter, jag skulle vilja ha något betydligt mindre men som ändå är likvärdigt med d3300.

Till min d3300 hade jag två objektiv. Ett 35 mm f1.8 och ett 28-75 f2.8.

Jag fotograferar allt möjligt, mina barn , fru, slott, ruiner, natur, städer. Både i ljus och mörker. Så ljusstark kamera är ett måste.

Just nu har jag fastnat för tre modeller:
Fujifilm finepix x70
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3486671
Fujifilm finepix x30
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2780351
Panasonic lx100.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2802798

X70 har ingen zoom men stor sensor, likvärdigt med min d3300. Hyffsad bländare på 2.8.

X30
24-115 mm, hyffsad zoom mao. Dock mindre sensor 2/3. Bländare på 2.0-2.8

Lx100
24-75 mm, hyffsad zoom, något större sensor än x30 men mindre än x70. 4/3. Bländvärde 1.7-2.8.

Hur pass handikappad blir man av mindre sensor? Blir bildkvalitén väldigt påverkad eller är det ytterst marginellt?
Kan x70n klara sig bättre i dåligt ljus än lx100 pga större sensor trots sämre bländvärde?

Vad beträffar zoom är jag inte säker på att jag behöver det, men jag vet inte. Det är svårt.

Alternativ två jag tänkt mig är att köpa en fujifilm x-m1 eller dylikt med ett 35 mm 1.8f begagnat. Är det likvärdigt eller kanske t.om bättre än x70n?
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2021400

Har även funderat på att köpa en fujifilm finepix x100s. Dom ligger rätt bra i pris nu och har bättre bländare än x70. Är den bättre?

Finns det andra modeller jag borde överväga som är bättre?

Jag behöver guideledning! Kameror är en djungel.

Maxbudget 6000 kr. (Skralt jag vet)
Jag drar mig inte för att köpa begagnat. Tvärtom!

Jag är evigt tacksam de som kan och orkar hjälpa mig.

Tack i förhand!

Hej!

Köp en D300, eller annan bättre modell, med en bra zoom, kostar ca 5000kr beggad, komplettera med en halvny Canon G15/16, eller annan premiumkompakt. Ska du fota barn kommer du aldrig bli nöjd med någon kompaktkamera som enda alternativ. Jag inser fortfarande hur effektiv en toppmodell av en DSLR är jmfrt med allt som enligt utsago ska ersätta en riktig arbetshäst. Den nya D3400 är tydligen rätt bra på actionfoto, läs thom hogans test, om du vill köpa nytt, som sagt flera kameror är att föredra än en enda som ska göra allt för det funkar inte så. Jag tycker det är skönt att kunna ta en kompaktkamera ibland och ibland ta klumpen eller bara skoja lite med mobilen.

Alltid med

För detta syfte så är det IMO absolut överlägset bäst att köpa den mobiltelefon som har bäst kameramodul som gäller.

Finns inget som slår den mobiliteten och tillgängligheten (jo, jag har allt från 1"-kompaktkamera till FF, och nästan alla storlekar du kan tänka dig däremellan).

Mobilen ser jag mer som en grej att dokumentera med (vilket jag gör). Men en kompakt av god kvalitet är enligt mig mycket bättre för att ta ett bra foto av hög kvalitet. Speciellt om ljuset är dåligt. Finns många av de inställningsmöjligheter som finns i en systemkamera (givetvis undantaget objektivbytet) och som saknas i en mobil.

Mobilen ser jag mer som en grej att dokumentera med

Under rätt förutsättningar, som bra ljusförhållanden, så kan man idag få fantastiskt fina fotografier med de bästa mobiltelefonerna. De har kommit en enormt lång väg på kvalitetsstigen de sista 10 åren.

Nedvärdera inte och underskatta verkligen inte det verktyget, med rätt motiv/ljusförhållanden (och rätt telefon och fotograf).

Finns många av de inställningsmöjligheter som finns i en systemkamera (givetvis undantaget objektivbytet) och som saknas i en mobil.

Vad är det för inställningar du saknar på din mobil och den kameraapp som du använder?

På moderna telefoner och med bra kameraappar så kan man få till enormt mycket mer än vad många känner till (precis som många är dåligt bekanta med alla menyer och inställningar i sina kameror).

Men en kompakt av god kvalitet är enligt mig mycket bättre för att ta ett bra foto av hög kvalitet. Speciellt om ljuset är dåligt.

Men en kamera av god kvalitet med MF/FF/APS-C/m43 är enligt mig mycket bättre för att ta ett bra foto av hög kvalitet. Speciellt om ljuset är dåligt.

Vad presterar bäst i dåligt ljus?

En fujifilm spegellös systemkamera för ca 5000 kr med ett 30 mm f2.8

Eller panasonic / olympus med ett 30 mm f1.8?
Om man antar att det skiljer ungefär ett bländarsteg mellan en 4/3-sensor och en APS-C-sensor så presterar Micro Four Thirds-kameran i ovanstående jämförelse aningen bättre, men det är nog tveksamt om det är något praktisk skillnad.

Beroende på om man gillar sidoförhållandet 3:2 (APS-C) eller 4:3 (m4/3), och beskär sina bilder till önskat sidoförhållande, så är skillnaden mellan de båda formaten antingen lite mindre eller lite större än ett bländarsteg.

På moderna telefoner och med bra kameraappar så kan man få till enormt mycket mer än vad många känner till (precis som många är dåligt bekanta med alla menyer och inställningar i sina kameror).
Och med ett zoomobjektiv på mobiltelefonen kan man ta bilder som man annars inte kan ta med en mobiltelefon. Tyvärr är det ont som sådana mobiltelefoner.

Men en kamera av god kvalitet med MF/FF/APS-C/m43 är enligt mig mycket bättre för att ta ett bra foto av hög kvalitet. Speciellt om ljuset är dåligt.
Det håller jag fullständigt med om, och jag tror inte att det är många som har en annan åsikt. Det finns dock någon enstaka mobiltelefon med hyfsat stor sensor (Panasonic har en med en entumssensor, om jag inte minns fel). Det vore fint om det funnes en mobiltelefon med zoomobjektiv och en stor sensor, men risken är förstås att det skulle bli en lite för stor telefon för praktiskt bruk.

Det finns dock någon enstaka mobiltelefon med hyfsat stor sensor (Panasonic har en med en entumssensor, om jag inte minns fel). Det vore fint om det funnes en mobiltelefon med zoomobjektiv och en stor sensor, men risken är förstås att det skulle bli en lite för stor telefon för praktiskt bruk.

Nokia PureView hade också en 1"-sensor om jag minns rätt. Men även utan optisk zoom, så blev också den rätt så klumpig (för att vara en telefon).

Min gamla pensionerade Nokia Lumia 1020 hade något mindre sensor, men ändå riktigt stor och bra presterande för att vara en telefon. Även 43 mpixel gjorde att man kunde zooma förvånansvärt bra och mycket utan stora kvalitetsförluster.

Är nog den bästa kameratelefon jag ägt, men återigen så blev klumpen med Zeissoptiken och den stora sensorn en extra "puck" på baksidan. Gillade den skarpt för foto.

Verkar helt enkelt, med dagens teknik iaf, vara riktigt svårt att få till riktigt bra kameramoduler med högpresterande optik och stora sensorer, kombinerat med att fortfarande ha tunna telefoner.

Tack för hjälpen allihop. Valet föll på en Olympus M10 Mark II. Efter att noga jämfört m43 och aps-c så ansåg jag att skillnaden i praktiken var näst intill obefintlig. Åtminstone vad jag kunde se på de jämförelser som gjorts här och där.
Nu ska jag bara hitta ett fint objektiv med, jag vågade inte riktigt satsa på ett system utan utbytbart objektiv.
Frihet och kompakthet kändes rätt.

Det blir nog bra om du står ut med en elektronisk sökare. Somliga har svårt för det, men själv tycker jag att dagens EVF:er är helt OK.

Förslag på m4/3-objektiv att börja med.

Panasonic 20/1.7: litet pannkaksobjektiv som presterar bra, men har långsam AF.
Olympus 45/1.8: ett av de mest prisvärda m4/3-objektiven. Ett mycket bra kort teleobjektiv.
Sigma 60/2.8: också ett mycket prisvärt kort tele. Inte så bekvämt att hålla i, men bilderna blir skarpa!

Det blir nog bra om du står ut med en elektronisk sökare. Somliga har svårt för det, men själv tycker jag att dagens EVF:er är helt OK.

Förslag på m4/3-objektiv att börja med.

Panasonic 20/1.7: litet pannkaksobjektiv som presterar bra, men har långsam AF.
Olympus 45/1.8: ett av de mest prisvärda m4/3-objektiven. Ett mycket bra kort teleobjektiv.
Sigma 60/2.8: också ett mycket prisvärt kort tele. Inte så bekvämt att hålla i, men bilderna blir skarpa!

Bra tips där, lutar nog åt 20/1.7. Olympus 17/1.8 är lite för dyr för mig. Kan nog leva med lite långsammare af.

https://www.mu-43.com

och

http://www.43rumors.com/

är bra och trevliga sidor för oss m43 nördar.

Bra komplement till fotosidan. Här har vi ännu inte fått en ett eget forum utan här är vi uppdelade på Panasonic och Olympus. Idag ser jag ingen anledning till att hinna kunna ha ett m43 forum. Tog upp det som förbättring för ett par år sedan men blev tyvärr ingen ändring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar