Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten bländare ej möjlig med mycket ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskard

Avslutat medlemskap
Jag har en Panasonic DMC-FZ5 och funderar på en varför man inte kan ha stor bländare och kort tid när det är väldigt ljust.

Eempel: jag vill ha f2.8 för att få kortast möjliga skärpedjup, men då kan jag bara ha 1/1000 s slutartid. minskar jag bländaren kan jag ha kortare slutartid; t.ex. 1/2000 s vid F8

Möjliga slutartider vid olika bländare:
Bländare * slutartid (sek)
F8.0 * 1–1/2000
F7.1 F6.3 F5.6 * 1–1/1600
F5.0 F4.5 F4.0 * 1–1/1300
F3.6 F3.2 F2.8 * 1–1/1000

Detta verkar inte vara något unikt för FZ5, även min gamla Canon Powershot S45 har liknande begränsningar.

Varför kan jag inte ha F2.8 och 1/2000s?
Finns det nån rent optisk/teknisk förklaring till detta eller är det en avsiktlig begränsning?

Slutaren och bländaren är mekaniskt ihopbyggda i dessa kameror. Lamellerna kan inte röra sig tillräckligt fort för att öppna helt under 1/2000 s. Med mindre bländaröppning behöver de inte röra sig lika mycket från det stängda läget.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar