gorse
Aktiv medlem
Jag har ett litet bekymmer som någon mer erfaren kan bekräfta eller säga att jag gör fel. Jag har två studioblixtar i softbox runt halvmetern i diagonal. Jag har bara fotat modeller några få gånger ännu så länge. Men, jag tycker blixtarna eller nått gör att bilderna blir nästan lite väl detaljerade. När tjejer sminkat sig, syns sminket helt galet tydligt. Puder blir nästan smuligt i ansiktet. Likaså syns varenda por, blemma, hårsstrå i ansiktet, inklusive grums i ögonvrån, grums i mungipan, grums i näsvingarna, fjun, etc. Är huden något kottrigt så syns blixtens reflexer i knottret. Det blri inte riktigt samma färg i sminkat ansikte som på hals och armar heller.
Nu är kanske mina blixtar lite i starkaste laget har jag märk och landar runt bländare 11 till 16 om exponeringen skall sitta rätt men jag har svårt att tro bländarvalet gör att jag fångar så härrans mycket oönskade detaljer. Jag har använt en ljusstättningsmetod som kallas clam shell i kursboken, så tror inte det är släpljus som bråkar med mig. Känns beskrivningen igen? Skall jag skaffa snyggare modeller?
Nu är kanske mina blixtar lite i starkaste laget har jag märk och landar runt bländare 11 till 16 om exponeringen skall sitta rätt men jag har svårt att tro bländarvalet gör att jag fångar så härrans mycket oönskade detaljer. Jag har använt en ljusstättningsmetod som kallas clam shell i kursboken, så tror inte det är släpljus som bråkar med mig. Känns beskrivningen igen? Skall jag skaffa snyggare modeller?