Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite tuffare kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Eventuellt kan det bli aktuellt att jag får uppdraget att köpa in en ny kompaktkamera för jobbets räkning. Kameran kommer att användas för dokumentation av olika aktiviteter året runt. I hög grad utomhus oavsett väder.

Önskemål:

Pristak max 4000 kr. Gärna billigare.
Lättanvänd eftersom det kan bli frågan om många olika, även ovana, användare.
Gärna lite tuffare vad gäller tålighet mot fukt osv, även om den inte kommer att användas under vatten eller så.
Bra bildkvalitet i jpg. Raw kommer nog inte att användas.
Så bra hög-ISO egenskaper som möjligt.
Filmfunktionen kan vara användbar, men inte av avgörande betydelse.
Långzoom är inget krav.

Tittade på Olympus Tough TG-1 men den verkar ha utgått även om den fortfarande finns att få tag i. Inga recensioner av den på FS. Kan den vara nåt? Förslag på alternativ?
 
Canon G12 eller Nikon P7100.

Utgående modeller och därmed reaprisade, men mycket kompetenta. Funkar att manövreras med handskar och ger all bildkvalitet du behöver.

De "vattentäta" kameror jag sett och sett bilder av ger tyvärr betydligt sämre bildkvalitet på alla sätt.
 
Måste det vara en kompakt i dess rätta bemärkelse?

En lösning borde kunna vara någon av Pentax mindre systemare. Du får erkänt bra bildkvalitet, ett (med WR-gluggar) vädertätat system som dessutom är enkelt att använda
 
Jag har en TG-1 och jag är väldigt nöjd med den! Jag är ofta ute i skog och mark, och jag ville ha en kamera som klarade både dåligt väder, oöm hantering och som jag alltid kunde ha med mig, min 7D är lite otymplig ibland, och där känns TG-1'an helt rätt. Såhär långt är jag minst sagt nöjd med den. Visst, jag skulle vilja kunna styra bländare och slutartid lite mer, men man kan inte få allt.

Var har du sett att den skulle ha utgått? Jag kan inte se något om det på Olympus sida? Dock står det i deras shop att den är tillgänglig först om 2 veckor, kanske för att den har varit för poppis så produktionen ligger efter?
 
Canon G12 eller Nikon P7100.

Utgående modeller och därmed reaprisade, men mycket kompetenta. Funkar att manövreras med handskar och ger all bildkvalitet du behöver.

De "vattentäta" kameror jag sett och sett bilder av ger tyvärr betydligt sämre bildkvalitet på alla sätt.

Jo, jag tänkte på G12 men det där med tåligheten väger ganska tungt i valet...

Funderar vidare...
 
Måste det vara en kompakt i dess rätta bemärkelse?

En lösning borde kunna vara någon av Pentax mindre systemare. Du får erkänt bra bildkvalitet, ett (med WR-gluggar) vädertätat system som dessutom är enkelt att använda

Är inte alls bekant med kompaktsystemarna. Men då hamnar man ju, såvitt jag förstår, över pristaket.
 
Jag har en TG-1 och jag är väldigt nöjd med den! Jag är ofta ute i skog och mark, och jag ville ha en kamera som klarade både dåligt väder, oöm hantering och som jag alltid kunde ha med mig, min 7D är lite otymplig ibland, och där känns TG-1'an helt rätt. Såhär långt är jag minst sagt nöjd med den. Visst, jag skulle vilja kunna styra bländare och slutartid lite mer, men man kan inte få allt.

Just det.... bara programautomatik och kompensering... Såg inte det, så tack för det! En och annan användare, typ jag själv, kanske vill kunna styra lite mera.

Var har du sett att den skulle ha utgått? Jag kan inte se något om det på Olympus sida? Dock står det i deras shop att den är tillgänglig först om 2 veckor, kanske för att den har varit för poppis så produktionen ligger efter?

Det såg jag på Cyberphotos sida. Kanske är fel?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=tg1
 
Mailade Cyberphoto och frågade. Svaret:

Ja som du sett så kan vi tyvärr inte få tag på fler exemplar av Olympus TG-1 ...
I alla fall inte som det ser ut nu.
 
Mailade Cyberphoto och frågade. Svaret:

Ja som du sett så kan vi tyvärr inte få tag på fler exemplar av Olympus TG-1 ...
I alla fall inte som det ser ut nu.
Jag mailade Olympus:

Hej Johan.

Tack för din e-post.

TG-1 är vår senaste Tough kamera, den är varken utgående eller slut i sortiment.


Så nej, den verkar inte vara någon utgående modell. Sen kan dom ju ha leveransproblem, eftersom tom Olympus egen webshop säger att den är slut i deras lager.
 
TG-1 verkar intressant

Jag har en TG-1 och jag är väldigt nöjd med den! Jag är ofta ute i skog och mark, och jag ville ha en kamera som klarade både dåligt väder, oöm hantering och som jag alltid kunde ha med mig, min 7D är lite otymplig ibland, och där känns TG-1'an helt rätt. Såhär långt är jag minst sagt nöjd med den. Visst, jag skulle vilja kunna styra bländare och slutartid lite mer, men man kan inte få allt.

Var har du sett att den skulle ha utgått? Jag kan inte se något om det på Olympus sida? Dock står det i deras shop att den är tillgänglig först om 2 veckor, kanske för att den har varit för poppis så produktionen ligger efter?

Kan du berätta lite mer om varför du valde TG-1?

Jag har också en 7D men den blir hemma ibland p g a storleken. Dessutom kan den vara lite jobbig för objektet. Den är inte direkt diskret som en mer kompakt kamera. Vill ha en kamera som tar bra vardagsbilder och som man också kan ta med på en snorklingstur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.