Annons

Lite tips inför bröllopsfotografering (i morgon!)

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Ska göra min första bröllopsfotografering i morgon och tänkte ta lite tips från er som är lite mer erfarna.
Min första är lite hur jag ska kombinera mina objektiv på mina kameror.

Har:
Canon 5D mk2
Canon 30D (min tidigare kamera, som nu är backupkamera)

Dessa tänkte jag utrusta med följande objektiv:
17-40 /4L
70-200 /4L IS
50/1.8
150/2.8 macro

Min största fundering kring denna uppsättning är vilka jag ska kombinera ihop i kyrkan.
Köra med 70-200 på 5Dn.. och 17-40 på 30D, eller ska jag sätta på 50mm-gluggen på 30Dn?

Har två stycken 430ex II -blixtar. Brukar ni använda blixt i kyrkan? Tänkte det kan störa en hel del i så fall.
Kanske man ska sätta upp en blixt på stativ med fjärrutlösning i något hörn så man kan lysa upp brudparet lite när dem står där framme?

Tack på förhand!
Lite nervös inför i morgon :)

Kolla med brudparet och prästen innan om det är OK att köra med blixt.
Överskatta dock inte avståndet där blixten verkligen fungerar.
Försök även att stänga av eventuella pipljud och ev. onödiga fokuseringslampor.

Har ingen koll på Canons grejor, men skulle själv använt det mest ljusstarka objektivet på den bästa kameran. En diskret fotograf nära altaret är troligen bättre än en blixtrande dito längre från.

Ofta är det ok att fota när de efteråt vänder sig om. Sätt då på en blixt och skjut av så mycket det går ;)

Lycka till och berätta gärna om Dina erfarenheter efteråt.

/Peter

Kolla med brudparet och prästen innan om det är OK att köra med blixt.
Överskatta dock inte avståndet där blixten verkligen fungerar.
Försök även att stänga av eventuella pipljud och ev. onödiga fokuseringslampor.

Har ingen koll på Canons grejor, men skulle själv använt det mest ljusstarka objektivet på den bästa kameran. En diskret fotograf nära altaret är troligen bättre än en blixtrande dito längre från.

Ofta är det ok att fota när de efteråt vänder sig om. Sätt då på en blixt och skjut av så mycket det går ;)

Lycka till och berätta gärna om Dina erfarenheter efteråt.

/Peter

Överskatta dock inte avståndet där blixten verkligen fungerar?

Pipljud är borta, japp :)
Ljusstarkast är mitt fasta 50mm. 70-200 är dock mitt mest använda objektiv :)

Kanske man ska ställa upp blixtrarna när paret är på väg ut.. just på väg ut ur kyrkan i slutet av "gången" där dem går mellan alla personer på väg ut?

Överskatta dock inte avståndet där blixten verkligen fungerar?

Pipljud är borta, japp :)
Ljusstarkast är mitt fasta 50mm. 70-200 är dock mitt mest använda objektiv :)

Kanske man ska ställa upp blixtrarna när paret är på väg ut.. just på väg ut ur kyrkan i slutet av "gången" där dem går mellan alla personer på väg ut?

(som Du vet är det många som överskattar hur långt bort en blixt klarar att lysa upp)

Ja, det låter som en strålande ide' med placeringen.

En zoom är ju enkel att komponera bilderna med (särskilt om man är van vid det)
Du tappar dock ganska mycket ljus med det men det är ju Du som vet hur det ser ut och hur mycket ljus där finns.

Gå gärna dit en stund innan så kanske Du kan provfota lite med de olika gluggarna och fatta beslut på plats. Försök helst att undvika objektivbyte under pågående session.

/Peter

(som Du vet är det många som överskattar hur långt bort en blixt klarar att lysa upp)

Ja, det låter som en strålande ide' med placeringen.

En zoom är ju enkel att komponera bilderna med (särskilt om man är van vid det)
Du tappar dock ganska mycket ljus med det men det är ju Du som vet hur det ser ut och hur mycket ljus där finns.

Gå gärna dit en stund innan så kanske Du kan provfota lite med de olika gluggarna och fatta beslut på plats. Försök helst att undvika objektivbyte under pågående session.

/Peter

Ah, det var så du menade. Jo jag gissade det. Kommer ha en assisterande kompis som jag ska testa blixtuppsättningen, samt objektiven på innan så man vet att det kommer gå att göra så som man tänkt.
Ja, 4 med bildstabilisering är inte riktigt som 1.8 utan. Kanske man ska ta med ett stativ och sätta upp som man kan fästa kameran i när man ska ta stabila bilder, eller är ett stativ bara ivägen?
I så fall så kan jag ha t.ex 70-200 med 5Dn/30Dn kopplad på den och sedan springa runt med 50/1.8 kopplad på den andra kameran?

Nu tänker jag högt :)
Objektivbyte är jag allergisk mot.. lär ju gå snett och man missar bilden (garanterat).

använder aldrig blixt till mina uppdrag i kyrkor. Lär heller inte börja med det. Ser lustigt ut med en så koncentrerad ljuskälla. Att placera ut stativ med softboxar är ju heller inte så populärt.

/Stefan

använder aldrig blixt till mina uppdrag i kyrkor. Lär heller inte börja med det. Ser lustigt ut med en så koncentrerad ljuskälla. Att placera ut stativ med softboxar är ju heller inte så populärt.

/Stefan

Skulle ju kunna använda dem när jag fotar i kyrkan efteråt. Kommer ha en liten stund med brudparet för några bilder utomhus och några inne i kyrkan efter att akten är över, dem gått ut och minglat klart :)

Då tänkte jag använda både befintligt ljus och blixt med softbox / diffusor för upplättning av skuggor, eller för att belysa bakom paret.

Jag skulle kört 30D+17-40 samt 5D+70-200, då täcker du allt från 27-200mm utan att behöva byta objektiv. Vill du mer vidvinkel gör du tvärtom men får istället ett glapp från 40-110mm. De två andra ljusstarka objektiven skulle jag ha med ifall att och för ev porträtt efter/före vigseln.

När det gäller blixt så är det naturligtvis skönt när man slipper använda den men några gånger har jag använt den om kyrkan har varit väldigt mörk eller om det varit dåligt/tråkigt ljus framme vid altaret. Oftast kör jag så högt ISO som möjligt och drar sedan blixten i taket (Canon 430 eller 580) eller väggen (har faktiskt blivit förvånad mer än en gång hur långt den räcker om bara taket/väggen är relativt ljus) för att få ett trevligare ljus. Funkar faktiskt helt ok, men tänk på att det kan störa så ta upp det med brudparet/prästen innan och håll nere antalet exponeringar så det inte stör för mycket.

Och framförallt, provfota kyrkan innan så att du har en inställning som du vet fungerar!

LYCKA TILL!!

Jag skulle kört 30D+17-40 samt 5D+70-200, då täcker du allt från 27-200mm utan att behöva byta objektiv. Vill du mer vidvinkel gör du tvärtom men får istället ett glapp från 40-110mm. De två andra ljusstarka objektiven skulle jag ha med ifall att och för ev porträtt efter/före vigseln.

När det gäller blixt så är det naturligtvis skönt när man slipper använda den men några gånger har jag använt den om kyrkan har varit väldigt mörk eller om det varit dåligt/tråkigt ljus framme vid altaret. Oftast kör jag så högt ISO som möjligt och drar sedan blixten i taket (Canon 430 eller 580) eller väggen (har faktiskt blivit förvånad mer än en gång hur långt den räcker om bara taket/väggen är relativt ljus) för att få ett trevligare ljus. Funkar faktiskt helt ok, men tänk på att det kan störa så ta upp det med brudparet/prästen innan och håll nere antalet exponeringar så det inte stör för mycket.

Och framförallt, provfota kyrkan innan så att du har en inställning som du vet fungerar!

LYCKA TILL!!

Saken är den att om jag skulle vilja ha mer vidvinkel så kan jag byta på objektiven på kamerorna tvärt, men då bara en gång max. Ska göra lite tester med 30Dn och se vilka vida vinklar jag får med 17mm. Borde bli hyfsat iaf tycker jag.

Ang blixten så är det ju ett vettigt alternativ. Ska genast höra med bruden och se om dem pratat något om det, samt deras åsikt i det hela.

Tack för alla tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar