ANNONS
Annons

Lite tipps

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Häromdagen så impulsköpte jag 3-pack Ilford PF4+ och jag undrar lite över någon bra rekomendation på framkallare & Fix.

Har inte framkallat på 15 år och har följande kemikalier hemma som är inköpta sen jag framkallade sist.

Agfa Rodinal (tyvärr öppnad)
Tental fixer salt (pulver ej öppnad)
Isättika 98% (Stena Scandfors inköpt för 20år sedan)

Tror att Rodinal är för gammal för att andvända men fixersaltet borde nog fungera bra.

Har glömt av hur mycket jag ska späda stopbadet men jag minns att det inte är så mycket ättika som behövs.

Några bra förslag på framkallare till Ilford PF4+? Har vissa funderingar på att testa Ilfosol S.

// Fredrik

Rodinal blir "aldrig" för gammal. Det är nog den mest beständiga framkallare som finns. Jag har bara testat rodinal till FP4 vid något enstaka tillfälle för rätt länge sen men det funkar bra. Rodinal ger ju lite större korn än finkornsframkallare men samtidigt fin skärpa på lite långsammare filmer som FP4. Annars har jag nästan helt gått över till X-tol som jag tycker är lika bra som nåt annat och dessutom relativt miljövänlig.

Hej

När jag valde att köpa Rodinal (1991) så frågade jag dom i fotoaffären om en framkallare som skulle hålla lite längre än normala framkallare i burken och då rekommenderade han Rodinal. Sen sa han att det viktiga var att den inte fick kontakt med Syre så den har varit förvarad genom att jag har klämt på burken.

Hittade denna länk på vad Kodak rekommenderar och får nog säga att X-tol är ett intressant framkallare som jag ska testa.

http://wwwse.kodak.com/global/en/professional/products/chemistry/bwFilmProcessing/selecting.jhtml

Idag så köpte jag ytterligare 6 rullar Ilford PF4+ och det var dom sista rullarna i affären som dom sålde ut. Så nu har jag 9 rullar som ska plåtas och framkallas :)

Har du koll på hur jag ska späda stopbadet och tider? Det är 98% isättika. Minns bara att det gick åt rätt lite vid varje framkallnings tillfälle.

Oki. Jag får testa en rulle med Rodinal och se vad som händer.

Hur gör jag om jag vill köra 2 bad fix?

Mvh
Fredrik

...hur jag ska späda stopbadet och tider? Det är 98% isättika. Minns bara att det gick åt rätt lite vid varje framkallnings tillfälle....
Späd stoppbadet med 7 milliliter (en halv matsked) isättika till en liter vatten. Häll i stoppet och agitera i tio sekunder, häll ut.

...Hur gör jag om jag vill köra 2 bad fix?..
Ta reda på klarningstiden för filmen genom att lägga en bit avklippt film i fixet och notera tiden tills den blir genomskinlig. (Rör om den på samma sätt som du brukar agitera...)

Blanda till två fixbad och agitera lika länge som klarningstiden i varje bad.

Häll i bad ett, fixera klarningstiden, häll ur, häll i bad två agitera lika länge...

Snart dags.. Har några flera frågor...

Hej

Tackar för alla bra råd jag har fått..

I lördags så laddade jag kameran med sv film och plåtade lite för att prova allt.

Frugan är fanatisk Carola fans så jag passade på att plåta henne när Carola vrålade på Tv i lördags :)

Har köpt in en extra spiral till min Paterson Universial dosa och impulsköpte Kodak fix förstörare. Hur mycket kemi behöver jag blanda till för 1 respektive 2 rullar?

Tänkte köra följande:

Framkallare Agfa Rodinal 1:25 blandning. Hur blir skildnaden om jag kör 1:50 blandning förutom längre framkallningstid?

Stopbad 7ml isätika till 1 liter

Fix får bli det som jag har hemma. Tental Vario Fix Powder som är ett gammalt klassikt fix. Får testa mig fram till lämplig tid genom klarhetstestet.

Fixförstörare Kodak. Fick rådet 1 matsked för 1 liter. Av tidigare erfarenhet så är man rätt nyfiken för att se resultatet.

Har ytterligare en fråga. Vätmedel. Går det att andvända Yes eller ska jag införskaffa speciellt vätmedel.

Jepp. Får nu fundera på hur jag ska ljustäta mitt badrum. Några bra råd? Tejpa igen dörrspringorna?

Mvh
Fredrik

Införskaffa riktigt vätmedel. Jag är osäker på om yes är så bra för filmen.. En flaska vätmedel räcker nästan hur länge som helst så det är i sammanhanget ingen stor kostnad.

Om du ska ljustäta badrumsdörren är ju självhäftande gummilist inte så dumt.

Re: Snart dags.. Har några flera frågor...

fredrikru skrev:
...
Har köpt in en extra spiral till min Paterson Universial dosa och impulsköpte Kodak fix förstörare. Hur mycket kemi behöver jag blanda till för 1 respektive 2 rullar?
...
Kika i botten på dosan, brukar stå där. :)

dJb skrev:
Införskaffa riktigt vätmedel. Jag är osäker på om yes är så bra för filmen.. En flaska vätmedel räcker nästan hur länge som helst så det är i sammanhanget ingen stor kostnad.

Om du ska ljustäta badrumsdörren är ju självhäftande gummilist inte så dumt.

Tackar. Ska fixa riktigt vätmedel. Försöka hitta så liten burk som möjligt.

Hmm..Bra ide. Ska kolla hur man sätter upp det utan att regeringen märker det.

// Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar