Annons

Lite tankar o funderingar kring objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Camilla72

Aktiv medlem
Jag var på fotomässan på Elmia i våras och fick då titta och känna på Nikon Objektiv Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR. Jag blev ju överförtjust i detta objektiv och bestämde mej för att köpa detta. Men det är ju en dyr grej så jag fick ju börja att spara .... och spara.... Under tiden har jag börjat vackla och funderat på om det är värt dessa pengar. Jag är ju inget proffs, utan en hängiven amatör som ÄLSKAR fotografering.
Nu har jag sparat ihop denna summa som krävs så att det är igentligen bara att springa o köpa..... Det är då den snåla smålänningen kommer fram och jag har börjat titta på billigare varianter som tex Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM. Och köper jag det billigare alternativet så kan jag ju även köpa mej ett macro-objektiv och fortfarande ha lite pengar över...hmm hur fan ska man göra. Hur tänker ni??? Jag kan inte tro att jag är ensam om att vara in denna situation, skulle gärna vilja höra hur ni tänker och vilka beslut ni har tagit när ni själva valt objektiv.
Sedan när jag läser recensionerna om olika objektiv så går jag ju in på den personens sida i hopp om att se några bilder som är tagna med just det objektivet, men icke sa nicke då får man klicka på bild efter bild och så kanske man hittar några, men överaskande få, och det tar ju tid för man får ju bara changsa i bildbanken. Och sedan ska man jämföra en bild med en annan bild, som är tagits med ett annat objektiv som man läst en recension på och så vidare o vidare o vidare....hoppas ni förstår hur jag menar. Visst så kan man väl kanske inte riktigt jämföra 2 bilder tagna med olika men snarlika objektiv, för det finns ju photoshop som kan försköna/förvränga en bild, dessutom så beror det väl på vilken kamera objektivet sitter på. Men ändå så skulle jag vilja ha en länk till en bild på recension sidan som är taget med just det objektivet som är recenserat.

Så om jag ska sammanfatta detta så är det igentligen 2 frågor jag har: Era tankar när ni valt lite dyrare objektiv och att länka till en bild vid recension.

Har det så bra och fotografera mera.
Mvh
Camilla Rörqvist
 
Ingen dum idé att ha en länk till bilder tagna med objektivet i recentionen. Borde väl gå att få till en söklänk till x antal bilder som ligger på FS.

Jag har själv ett Sigma 70-200/2,8 till min Nikon. Visst skulle jag vilja ha Nikons men för dom pengarna? Får nog vänta en vecka eller två;) Att tänka på just nu är ju att Sigmas HSM objektiv måste uppdateras för att fungera med D200. För att sammanfatta så är min målsättning att köpa orginalobjektiv av hög kvalité men det får komma efterhand som behovet uppstår. Inte svar på din frågaa dock.

Jag brukar leta bilder tagna med specifika objektiv här http://www.pbase.com/cameras

/c
 
jag har canon och inte Nikon men när det gäller objektiv så är det ju egentligen samma läsk allting.

Jag anser att är man inte proffs som lever på fotograferingen så är 2.8 objektiv meningslöst. rent generellt så är 4.0 optik bättre kvalitetsmässigt i optiken men du får istället öka ISO ett bländarsteg.

Visst är 2.8 roligt och bra många gånger och kvalitetsförlusten är kanske inte så stor mot 4.0 men i regel kostar dessa ofantligt mycket mera. Alltså, är inte dina bilder ditt levebröd så är det helt meningslöst enligt mig i alla fall ;)
 
Nikons AFS är bättre än Sigmas HSM när det gäller att kunna gripa in och fokusera manuellt när som helst.
Sedan har Nikon VR.

Jag är partisk för Nikon. Märks det? :)
Lycka till med vad du än väljer.

/Erik
 
Kalle_B skrev:
Jag anser att är man inte proffs som lever på fotograferingen så är 2.8 objektiv meningslöst. rent generellt så är 4.0 optik bättre kvalitetsmässigt i optiken men du får istället öka ISO ett bländarsteg.

Visst är 2.8 roligt och bra många gånger och kvalitetsförlusten är kanske inte så stor mot 4.0 men i regel kostar dessa ofantligt mycket mera. Alltså, är inte dina bilder ditt levebröd så är det helt meningslöst enligt mig i alla fall ;)


Kalle du missar att f/4 inte är ett alternativ om man har Nikon. Det finns bara f/2,8 samt f/5,6.

/Erik
 
ahh ok... sorry.. som ajg nämde innan så är jag Canon kille :) trodde faktiskt att det var samma att Nikon hade samma objektiv i 4 klassen också... :( har dom inte det så måste det suga. Måste vara dyrt som fean o köpa bra objektiv med andra ord...
 
Jag hade köpt det dyra objektivet. Varför? För att jag kan. När du har köpt ditt objektiv som du så längtat efter så har du ju det. Det är ju något som kommer hålla i åratal.

Jag har själv Canon och jag kommer förmodligen aldrig köpa nåt som inte är Canon. Äh, jag har väl bara nån fix idé om att allting blir så mycket bättre om man kör på samma märke. Kompabilitet och så vidare.

Ps. Jag är också smålänning. ;) Ds.
 
Nikons 70-200/2.8 VR må vara en smula bättre optiskt än sigman, men skillnaden är väldigt liten.
Den enda egentliga fördelen med Nikon:en är ju att den har VR. Men... Vill man betala 10kkr för bildstabilisering? Jag skulle inte göra det iaf.
Jag är väl lite av en "makronisse", men om alternativet är att köpa ett riktigt bra objektiv OCH ett makroobjektiv... Ja, valet är inte så svårt. :)

Jag har själv siktat in min på Sigmas 70-200 då jag inte tycker det är värt de extra slantarna för Nikons 70-200. Nu ser det dock ut som att det kommer att få vänta ett tag med nya inköp. :-/

Jag är åxå smålänning, men brukar inte dra mig för att köpa "ordentliga" och påkostade grejer, om jag kan motivera inköpet, det skulle jag personligen ha svårt att göra med 70-200/2.8 VR.
 
Jag skulle ha valt Sigman + ett Macro och göra en fotoresa för resten av pengarna.
Men jag skulle valt Sigmas 100-300f/4 EX istället, för jag tycker 300mm är roligare än fjuttiga 200 :)

http://www.pbase.com/image/40229758

Sen är väl Nikon gluggen väldigt svår att få tag i har jag förstått.
 
Senast ändrad:
Japp så får det bli..

Ja nu har jag bestämt mej, det blir ett sigma, för om det nu inte skiljer så mycket på optiken som det gör på priset, och att det bara är min hobby så har jag tack vare er kommit fram till ett beslut.

Ett stort tack till er alla som givit mej svar det uppskattas mycket

Camilla
 
Du gör nog rätt Camilla, att köpa ett Sigma 70-200/f2.8. Det objektivet suktar jag också efter nu för f4 är för långsamt inser jag nu annars hade det blivit en 70-200/f4 till min Canon 350D. Har varit lite misstänksam mot icke original objektiv men jag börjar gilla mitt Sigma 30mm/f1.4 mer och mer nu och ett 70-200mm/f2.8 kommer tillsammans bli ett riktigt radarpar. Kolla även reviews på www.fredmiranda.com så får Sigma-objektivet riktigt bra omdömmen.
 
Efter ett besök på Scandinavian Photo i Bankeryd är jag nu 25000 kr fattigare.

Så här kan det går när man blir tokig...Jag skyndade mej till affären innan den skulle stänga vid 18.00 och hade bestämt mej för att köpa ett Tameron macro och Sigman och en blixt. För det första så hade de ej Tamerons macro och det verkade som om de skulle sluta sälja det enligt säljaren, men han var inte säker(han skulle ta reda på mer fakta). Jaha då skulle jag ju ha Sigman iallafall,jag hade ju bestämt mej för den, men så ville jag pröva det och satte på det på min D70 och blev ganska snopen för den var ju inte så mycket enormt bättre än mitt nuvarande Tameron objektiv. Då provade jag Nikon objektivet istället och sedan fanns det ingen återvändo. När jag ändå var i tagen råkade det slinka men en konverter oxå....
 
Re: Efter ett besök på Scandinavian Photo i Bankeryd är jag nu 25000 kr fattigare.

Camilla72 skrev:
Så här kan det går när man blir tokig...Jag skyndade mej till affären innan den skulle stänga vid 18.00 och hade bestämt mej för att köpa ett Tameron macro och Sigman och en blixt. För det första så hade de ej Tamerons macro och det verkade som om de skulle sluta sälja det enligt säljaren, men han var inte säker(han skulle ta reda på mer fakta). Jaha då skulle jag ju ha Sigman iallafall,jag hade ju bestämt mej för den, men så ville jag pröva det och satte på det på min D70 och blev ganska snopen för den var ju inte så mycket enormt bättre än mitt nuvarande Tameron objektiv. Då provade jag Nikon objektivet istället och sedan fanns det ingen återvändo. När jag ändå var i tagen råkade det slinka men en konverter oxå....

Känner igen det där, jag åkte till mässan i Sollentuna och skulle titta och känna på D200'an som jag bestämt mig för att köpa, men fick då också tillfälle att känna på en D2x, och då var det kört, ingen återvändo för mig heller :)
 
Re: Efter ett besök på Scandinavian Photo i Bankeryd är jag nu 25000 kr fattigare.

Camilla72 skrev:
ville jag pröva det och satte på det på min D70 och blev ganska snopen för den var ju inte så mycket enormt bättre än mitt nuvarande Tameron objektiv.

Om det är den Tamron 70-300 du har listad i din kameraväska så var det fel på den Sigma du provade, för Sigman ligger mycket nära Nikons 70-200 i prestanda medan både nikons, sigmas och tamrons 70-300:eek:r är "totalt värdelösa" i jämförelse.

Nåväl. Du kommer säkert att bli nöjd med 70-200:n iaf. Blir du inte det får du börja knyppla istället. :)
 
Du får samma krispiga skärpa i ett begagnat 80-200/2,8 skjutzoom för 3-4000 kr

Men ingen VR
Sämre närgräns
Slöare autofokus

Men ngt ska man väl ha för 20 000.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.