Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite pengar, stora behov...

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
hejsan!
jag har en canon EOS 30 med tillhorande objektiv, 28-90, 4/5,6.
nu har jag tankt investera lite i mitt material, star lite i valet och kvalet.

jag tar mestadels portratt, aven om det hander att jag fotar annat ocksa saklart.
att uppdatera mitt objektiv kanns som en sjalvklarhet, men till vad.. 50 mm kanns som ett bra val for min del, det ar det jag anvander mest, eller ett kortare tele.
jag funderar ocksa pa att inforskaffa en digital reflex, sasom EOS 10d, ngn som vet om man kan dela objektiv med gamla vanliga analoga kameran.!
har funderat pa att spendera cirka 20 000 kr, ngn som har ett sunt passande forslag...?
ska jag investera i flera olika objektiv istallet for digitalkameran.?
ska tillaggas att jag ar fordigutbildad till varen och vill ha en sa "komplett" utrustning som mojligt, inom ramen for mina ekonomiska begransningar.

MVH sara

En Begagnad 10D ligger nog bra i din prisbild. Det finns några att välja på bland radannonserna här på FS t.ex.

Du kan använda alla objektiv med EF-Fattning på 10D. För 20000:- får du en hel del, det kan t.o.m. bli lite billigare.

10D + 50/1.8 = 9000:-
EF 85/1.8 = 2500-3000:-

Eftersom 10D har en mindre sensor än filmens storlek så får du 1.6x "förlängning" på brännvidderna. Alltså kanske du vill komplettera med lite vidvinkel.. Typ någonstans runt 17-20mm.

Men jag tippar på att du får ett vidvinkel, ett 50, ett 85 och ett telezoom, samt då 10D för 20000:- Då är du ganska komplett.. Jo.. en extern blixt.. Typ Sigmas EF-500DG Super..bör du nog titta på oxå.

50mm är fint till porträtt med digitalkamera men aningen kort för analog kamera. 85/1,8 funkar fint till både analogt och digitalt.

10D ger inte bättre bilder än 300D, så en 300D är mest prisvärt om du inte särskilda behov av ett kamerahus i metall.

Ett bra kvalitetspaket skulle kunna vara (allt begagnat):

300D
20/2,8 (superbra vidvinkel)
35/2 (blir normal på digital)
50/1,8 (är så billig så den kan alltid vara med)
85/1,8

ett annat kvalitetspaket:

300D
20/2,8
Tamron 28-75/2,8
(hög kvalitet och bra till porträtt. perfekt till analogt men även bra till digitalt men då måste man komplettera med mer vidvinkel)
50/1,8 (billigt och ljusstarkt)
blixt Canon 420 EX

10d . 300d.-..?

det var mycket bra och raka svar, jag kanner mig genast mycket klokare.
men en sak; vad ar skillnaden mellan 10d och 300 d, forutom priset..?
jag vill ha bra bildkvalite, snabbhet ar viktigt... men inte ett metallhus for metallhusets skull...
vad tjanar jag pa att lagga dessa extra tusenlapparna pa 10d ..? vad ar battre med den kameran..?
tack sa mycket for hjalpen!
mvh sara

300D och 20D är i stort sett samma kamera innuti. Det finns en del funktioner i 10D som inte finns i 300D när man köper den. Men med en rysk programvara (hack) så kan man plocka fram alla funktioner.

10D har dock ett större internminne - buffert - på 9 bilder istället för 4. Det är mest om man plåtar råformat i snabb följd som man behöver större buffert för att slippa vänta på att kameran sparar ner.

300D har marginellt mindre sökare men bätte blixt och viktigast är att man kan använda Canons EF-S-objektiv. Det finns i dag tre sådana men det kommer säkert fler.

300D håller bra. Det verkar nästan inte vara någon som lyckats ta sönder sin 300D (det finns en tråd på forumet om detta där alla vittnaade om hur bra kamern håller) men kameran känns bräckligare än 10D. 300D är dock mer robust än 300N och 300V.

Summa sumarum så tror jag inte att du behöver en 10D. Objektiv är viktigare att lägga pengaarna på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar