Annons

Lite hjälp med pentax photolab

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Hej på er, jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig nu. Jag fick en bildskärm i julklapp, en samsung. Och efter att ha installerat mjukvaran för skärmen så har pentax photolab/browser blivit urskumt. Visningsrutan i högra hörnet har grön bakgrundsfärg och alla bilderna har kraftig grönslick? När jag tittar på bilderna i andra visningsprogram ser de okey ut. Vad sjutton har hänt.

/desperat.

Hmm, jag hittade en inställning

Options - Other - working color management

Där finns alternativen "Disable color management" och "Simulated wide gamut display"

Om jag valde någon av dem så blir bilderna rätt igen.

Men nån som vet vad skillnaden är?

För att pusha på tråden säger jag att "Simulated wide gamut display" låter som att bilden anpassas till bredbild?
Och "Disable color management" kanske betyder att du ställer in grundinställningen, i motsats till din egen inställning(som du inte gjort) som kan göras med kalibrering.

Tack för ditt svar.

hmmmm

Jag hade ju inte ändrat något i photolab och det så bra ut innan jag installerade mjukvaran för min nya skärm.

"wide gamut" innebär ett mycket stort färgområde. Det är inte så många LCD-skärmar som klarar det.

En vanlig LCD-skärm i de lägre prisregistret har ofta en panel av "TN-typ" som tillverkningsmässigt har 6 bitars färgdjup vilket ger ca 1.5% av det teoretiskt sett "totala" färgområdet, baserat på 8 bitars färgdjup.

En ordentlig kalibrering av skärmen är nästan alltid nödvändigt för att man ska få hyfsad färgåtergivning. Tyvärr är kalibreringsutrustning rätt dyr, om man inte kan låna av någon.

Använder själv f.n. en Samsung 710T som efter kalibrering i alla fall är användbar, men inte alls idealisk för bildarbete.

Som någon annan sa så behöver du kalibrera din skärm men jag håller inte med om att det behöver bli för dyrt. Jag använder en Huey som kostade ungefär 800 och det var värt varje öre.
Eddie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar